Przejdź do treści

Jak i czym skutecznie umyć samochód?

Jakie środki stosować, żeby skutecznie umyć i zabezpieczyć karoserię? Jak czyścić wnętrze i pozbyć się uciążliwych zanieczyszczeń? Czy trzeba myć podwozie auta?

Duża część właścicieli samochodów nie ma zaufania do myjni bezdotykowych. Uważa się bowiem, że myjnie te niszczą samochodowy lakier, mając zużyte szczotki i stosują agresywne środki do mycia nadwozia. Dlatego wielu posiadaczy aut samodzielnie dba o wygląd swoich pojazdów, samodzielnie dobierają odpowiednie, specjalistyczne środki. Nie brakuje też firm typu auto spa, które stosują profesjonalny auto detailing. Korzystanie z ich usług jest jednak drogie. I stąd też zainteresowanie samodzielnym myciem auta, a także czyszczeniem jego wnętrza.

Mycie i woskowanie zapewnia wspaniały wygląd i jest w stanie znacznie odmłodzić samochód. Ale ma też jedną, ogromną zaletę, o której powinien pamiętać każdy kierowca. Usuwanie z nadwozia brudu, kurzu, błota oraz soli i innych zanieczyszczeń, a następnie woskowanie auta pozwala stworzyć skuteczną barierę przeciwko korozji. Obecnie można też zakupić preparaty, które pozwalają na tworzenie powłoki ochronnej, krzemianowej albo ceramicznej. Jednakże ich położenie jest trudne, czasami w ogóle nie możliwe do wykonania przez amatorów.

1. Mycie wstępne  – dlaczego nie wolno go pominąć?

Mycie wstępne polega na dokładnym opłukaniu nadwozia samochodu. Niektórzy wykorzystują  do tego celu myjkę wysokociśnieniową.  Wystarczy tez zwykły wąż ogrodowy z odpowiednią końcówką, która pozwoli na uzyskanie w miarę mocnego ciśnienia strumienia wody. Dlaczego mycie wstępne jest tak ważne? Ponieważ dzięki niemu można się pozbyć piasku. Jeśli nie usunie się go przed myciem właściwym, to potem jego ziarenka porysują karoserię. A tego nikt nie chce. Poza tym mycie wstępne znacząco ułatwia dalsze prace.

Jedna ważna rzecz. Koła pryskamy dopiero wtedy, gdy auto ostygnie po jeździe. Nalanie zimnej wody na rozgrzane hamowaniem tarcze hamulcowe może spowodować ich nagłe schłodzenie i zwichrowanie. Będą nadawać się tylko do wymiany.

2. Mycie podwozia – czy jest konieczne?

Podwozie trzeba umyć przynajmniej raz w roku, po zimie. W ten sposób usunie się sól drogową, która wywołuje korozję. Podwozie warto też umyć kilka razy w roku. Dlaczego? Przyklejające się do niego kurz i zaschnięte błoto stanowią idealne miejsce do rozwoju korozji. Warto dokładnie umyć nadkola (tu można użyć szczotki), dolną część progów (są szczególnie narażone na korozję) i inne elementy. Znów przyda się wąż ogrodowy z końcówką. Myjąc podwozie nie można przesadzać – woda nie może się dostać do górnych części amortyzatorów. Trzeba tez uważać, aby silnym strumieniem wody nie uszkodzić elastycznych przewodów hamulcowych.

3. Jak samodzielnie przywrócić blask reflektorom?

Nawet najdokładniejsze mycie i woskowanie samochodu nie pozwoli cieszyć się z efektu, jeśli auto będzie mieć pożółkłe reflektory. Tak dzieje się na przykład w kilkunastoletnich autach. Ale można im szybko przywrócić blask. Do tego celu są przeznaczone środki do polerowania reflektorów. Niewielkie opakowanie (ceny rozpoczynają się już od kilkunastu złotych) wystarczy na obydwa przednie reflektory. Środek w formie pasty nakłada się w miarę równomiernie na reflektor, a następnie poleruje, aż środek całkowicie zniknie. Najlepiej robić to ręcznie. Stosowanie polerek albo wkrętarek elektrycznych z tarczami do polerowania może skończyć się uszkodzeniem lakieru wokół reflektorów.

4. Czym myć karoserię?

Kierowcy mają do wyboru cały szereg produktów – gąbki, rękawice, szczotki. Co jest najlepsze? Gąbki. Szczotki mogą porysować karoserię auta. Ale… Szczotka tez się przyda. Pamiętamy przecież o konieczności mycia nadkoli i dolnej części progów. Szczotka przyda się też do czyszczenia kół, ale o tym dalej.

5. Czy szampon z woskiem zastępuje konieczność stosowania wosku?

Zawsze warto do mycia stosować dobry szampon z woskiem, który z jednej strony pozwala usuwać zabrudzenia, a z drugiej nadaje samochodowi połysk. Aby uzyskać lepszy efekt, można dodawać szamponu znacznie więcej, niż zaleca to jego producent. Poza tym porcję szamponu warto rozpuścić w bardzo ciepłej wodzie i dopiero potem rozcieńczyć zimną.

Szampon z woskiem nie zastąpi typowego woskowania, które pozwala stworzyć trwałą (w niektórych przypadkach kilka tygodni) warstwę ochronną.

6. Jaki preparat nabłyszczający i zabezpieczający wybrać?

Kierowcy mają dziś do wyboru cały szereg specjalistycznych preparatów. Najlepszy, ale też zdecydowanie najdroższy jest wosk naturalny. Pozwala on zachować piękny kolor i błysk oraz warstwę ochronną nawet do czterech miesięcy. Minusem jest jednak cena – opakowanie może kosztować nawet trzysta złotych.

Dlatego najlepiej zakupić wosk syntetyczny. Najtańszy jest wosk w formie pasty – opakowanie (ceny zaczynają się od 20 zł) starcza na kilkanaście woskowań. W jego przypadku trzeba się jednak sporo napracować. Auto najpierw trzeba dokładnie umyć, potem wysuszyć i dopiero nakładać wosk. Najlepiej partiami i od razu polerować. O czym warto pamiętać? Bez względu na rodzaj stosowanego wosku, nigdy nie należy nakładać go w pełnym słońcu, podczas deszczu, albo przy niskich temperaturach.

Bardzo wygodny jest wosk syntetyczny w sprayu. Ceny zaczynają się od kilkunastu złotych za opakowanie, ale wosk wystarczy na dwa razy. Łatwo się go nakłada. W tym przypadku też trzeba polerować.

Poza woskiem, można zastosować także tzw. detalilery (ceny zaczynają się od ok. 40 zł za opakowanie). Spryskuje się nimi umyty lakier i wyciera. Nadają połysk i zabezpieczają. Nie trzeba polerować. Droższe od detailerów są polimery, które działają przez długi czas, niemal tak samo, jak wosk naturalny. Zapewniają wodoodporność, połysk i działają bardzo długo, nawet do 4 – 5 miesięcy.

W sprzedaży można znaleźć także środki nabłyszczające do elementów z tworzywa sztucznego, takich jak zderzaki, listwy ozdobne czy ozdobne wstawki. Są one najczęściej sprzedawane w formie sprayu. Przy nakładaniu trzeba uważać, aby nie zabrudzić karoserii ani szyb.

7. Jak czyścić koła?

Zwykłe felgi też powinno się co pewien czas umyć szczotką. Zapobiega to ich korodowaniu. Wcześniej trzeba zdjąć kołpaki, a potem zamocować je, najlepiej za pomocą opasek z tworzywa sztucznego.

Do czyszczenia felg trzeba stosować specjalny środek, który zawiera pewną dozę substancji żrących. Dlatego należy się z nim obchodzić bardzo ostrożnie.

Same opony warto nasmarować środkiem do opon. Przywraca on mocny, czarny kolor, a równocześnie pozwala zwiększyć trwałość opon. Warto pamiętać o tym, że wolno smarować nim tylko boki opony. Poza tym konieczne jest nałożenie rękawiczek, albowiem środek zostawia trudne do usunięcia plamy na dłoniach.

8. Jak czyścić wnętrze kabiny?

Sprzątanie wnętrza zawsze warto rozpocząć od wyjęcia dywaników i wytrzepania ich. Gumowe można umyć i pozostawić do wyschnięcia. Wykładzinę na podłodze, miejsca pod fotelami a także same fotele i kanapę trzeba odkurzyć – standardowym odkurzaczem, a nie samochodowym.

Następnie warto umyć deskę rozdzielczą – i wszystkie inne elementy, wykonane z tworzywa. Tu można zastosować delikatną domieszkę środka, używanego do czyszczenia kuchni – np. mleczka. Pozwoli ono usunąć kurz i tłuste plamy. Po wyschnięciu plastików można wyczyścić je i nabłyszczyć przy pomocy specjalnego środka do deski rozdzielczej.

Elektroniczne ekrany dotykowe można czyścić przy użyciu środków do pielęgnacji ekranów LCD (do komputerów) i bawełnianej szmatki.

Skórzana tapicerka wymaga zastosowania środka (też na bazie wosku) do jej pielęgnacji, który nabłyszcza i zapobiega pękaniu. Wpierw warto tapicerkę przetrzeć zwilżoną szmatką i zostawić do wyschnięcia.

Plamy na tapicerce welurowej można usunąć przy pomocy pianek do usuwania plam. Nakłada się je w miejscu zabrudzenia, czeka aż wnikną, a następnie trze kilka minut szmatką albo delikatną szczotką.

Szyby najlepiej czyścić przy pomocy dobrego, standardowego środka do czyszczenia szyb, albo specjalnej pianki. Koniecznie przy pomocy czystej ściereczki. Szyby czyści się od zewnątrz i od wewnątrz. Absolutnie nie powinno się ich myć szamponem z woskiem, ani pryskać na nie preparatem do czyszczenia deski rozdzielczej. Po myciu w ciepły dzień trzeba ściągnąć z nich wodę gumową ściągaczką, co uchroni przed powstawaniem plam.

9. Jak usunąć plamy i sierść z tapicerki?

Do usuwania sierści z tapicerki materiałowej można zastosować szczoteczki do sierści z silikonu albo rolki do czyszczenia ubrań.

10. Jak usunąć naklejkę z przedniej szyby?

Często kierowcom sprawia problemy usuniecie naklejki albo naklejek z przedniej szyby. Jak ją usunąć? Można do tego celu zastosować żyletkę albo skrobak do szyb (używany w budownictwie, z ostrym ostrzem). Można też podgrzać naklejkę suszarką, co zmiękczy klej, a następnie podważyć ją żyletką i odkleić.

Profesjonalne środki do czyszczenia i konserwacji auta na przykładzie Mazdy

Najlepsi producenci samochodów posiadają w swojej ofercie środki, przeznaczone do czyszczenia karoserii i wnętrza auta. To nie jest zwykła chemia samochodowa. Profesjonalne kosmetyki samochodowe Mazda zostały stworzone przy użyciu najlepszych składników, aby z jednej strony zapewnić maksymalny efekt, a z drugiej zapewnić bezpieczeństwo dla lakieru.

Profesjonalne kosmetyki samochodowe Mazda, dostępne do nabycia w salonach, obejmują efektowny środek nabłyszczający z woskiem, skuteczny szampon z woskiem (czyści i tworzy błyszczącą warstwę na nadwoziu), skuteczny ale nie agresywny środek do czyszczenia felg, środki do czyszczenia i konserwacji miękkich dachów w kabrioletach, preparat do usuwania owadów, szczególnie przydatny w przypadku czyszczenia reflektorów, a także profesjonalne środki do czyszczenia i pielęgnacji tapicerki materiałowej i skórzanej oraz deski rozdzielczej.

Auto kosmetyka przy użyciu tych środków zapewnia za każdym razem doskonały efekt.

Artykuł powstał dzięki pomocy producenta japońskich samochodów marki Mazda: https://www.mazda.pl

2 komentarze do “Jak i czym skutecznie umyć samochód?”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.