Przejdź do treści

Seat Ateca – SUV, który jest mistrzem parkowania

Seat Ateca przystosowany do jazdy w mieście

SUV sprzedają się w Europie doskonale. W 2016 co czwarte nowe auto, zakupione na terenie kontynentu, należało do segmentu SUV albo crossover. Jazda dużym i wygodnym autem to ogromna przyjemność, ale wiąże się ona także z pewnymi niedogodnościami. Jednym z nich jest konieczność parkowania w mieście.

art. sponsorowany

Teoretycznie auto z nadwoziem typu SUV to pojazd rekreacyjny, przeznaczony do jazdy poza miastem, po drogach gorszej jakości. To wręcz idealne auto dla tych osób, które wybudowały domy na przedmieściach, a na co dzień pracują w mieście. Wysoki prześwit, mocne zawieszenie i napęd na cztery koła poradzą sobie bez problemu na szutrowej albo błotnistej drodze. Ale wśród nabywców SUV znaleźć można także osoby, które mieszkają na co dzień w dużych miastach i dość rzadko wyjeżdżają poza ich granice.

Dlaczego SUV do miasta?

Dlaczego mieszkańcy dużych miast kupują samochody typu SUV? Wysoki prześwit i duże koła przydają się także w mieście. Dziury w drogach, źle zamocowane kratki odpływowe, wysokie krawężniki – SUV radzi sobie z nimi o wiele lepiej, niż typowe auto kompaktowe albo pojazd klasy średniej wyższej. Nie ma zagrożenia związanego z uszkodzeniem miski olejowej czy nisko zamocowanej chłodnicy intercoolera. Wiele osób kupuje SUVa dlatego, że masywne auto wydaje im się bezpieczniejsze od innych. Wysoka pozycja za kierownicą zapewnia dobrą widoczność, a sam kierowca może dzięki temu łatwiej wyprzedzać. Poza tym inni kierowcy, jadący z naprzeciwka, nie oślepiają go w nocy reflektorami. Zimą, kiedy drogi pokryją się lodem albo śniegiem, można skorzystać z napędu na cztery koła (jeśli takowy jest na wyposażeniu pojazdu), który zapewnia znacznie lepszą trakcję na śliskim podłożu.

Mankament każdego SUV

Niestety, nie ma nic za darmo. SUV są duże, wysokie, masywne, ale ich tylne szyby są zazwyczaj małe, co bardzo utrudnia widoczność do tyłu. Długa przednia maska nie zawsze ułatwia parkowanie. Widoczność przez boczne szyby jest z kolei ograniczana przez masywne słupki. I dlatego dla wielu osób parkowanie SUVem w mieście jest naprawdę sporym wyzwaniem.

SEAT Ateca – SUV dostosowany do dużego miasta

Obecnie parkowanie nawet w średniej wielkości mieście może być utrudnione ze względu na brak miejsc. Nie tylko w centrach, przy urzędach czy budynkach użyteczności publicznej. Także na osiedlach mieszkaniowych albo pod sklepami wielkopowierzchniowymi. Samo szukanie wolnego miejsca parkingowego zajmuje wiele czasu, a jeśli już znajdzie się wolne, kierowca SUV może uznać, że jest ono zbyt ciasne i istnieje zbyt duże ryzyko uszkodzenia swojego auta a także innych samochodów. Ale jest rozwiązanie i takowe zastosowali Hiszpanie.

Kompaktowy SUV SEAT Ateca został dostosowany do parkowania w każdych warunkach.  Auto można wyposażyć w asystenta parkowania, z czujnikami parkowania z przodu i z tyłu, z tylną kamerą cofania, a także z systemem kamer 360 stopni, zapewniającym widok z góry. Obraz z tylnej kamery cofania albo z kamer, zapewniających obraz z góry, wyświetlany jest na centralnym monitorze dotykowym, zamontowanym w środkowym kokpicie. Ma on ekran o przekątnej 8 cali, zatem obraz jest wyraźny.

Kierowca może parkować samodzielnie, ale może także skorzystać z manewru parkowania automatycznego. Asystent parkowania potrafi parkować równolegle i prostopadle. W czasie manewru automatycznego, kierowca kontroluje jedynie pedał hamulca (może przerwać manewr w dowolnej chwili), a także gazu (w autach ze skrzynią automatyczną) lub sprzęgła (w samochodach z manualną skrzynią biegów). Czujniki parkowania, zamontowane w przednim i tylnym zderzaku, ostrzegają o niebezpiecznym zbliżaniu się do innego auta, ściany albo elementów architektury miejskiej. Obraz z tylnej kamery, także wyświetlany na centralnym monitorze, zapobiega najechaniu na jakąkolwiek przeszkodę. Na uwagę zasługuje jeszcze jedna funkcja, związana z parkowaniem, a dokładnie z wyjazdem tyłem z miejsca parkingowego. Układ ostrzega o ruchu poprzecznym, co ogromnie ułatwia pracę kierowcy i pozwala wyjechać tyłem na drogę bez obaw o to, że inne auto uderzy w bok wyjeżdżającego pojazdu.

SEAT Ateca to SUV w pełni przystosowany do eksploatacji w wielkim mieście.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.