Przejdź do treści

Egzotycznie #3: Honda FCX Clarity

Ciągle trwa wyścig w poszukiwaniach nowych alternatyw dla silników konwencjonalnych. W dzisiejszych czasach popularność zdobywa napęd wodorowy. Niewiele osób wie, że jednym z pierwszych producentów, która zdecydował się na zastosowanie tego rozwiązania w samochodzie cywilnym jest Honda.

HONDA-FCX-Clarity-4028_45

Honda FCX Clarity, bo o nim mowa, to czterodrzwiowy sedan produkowany w latach 2008-2015. Jednak spotkanie go na drodze graniczy z cudem. Dlaczego? Odpowiedź jest prozaicznie prosta: samochód dostępny jest jedynie w Kalifornii, Japonii i Europie, a ilość egzemplarzy równa się 16. Tylko 2 samochody z tej liczby znajdują się na Starym Kontynencie.

Początek historii FCX-a sięga 2007 roku, kiedy to został zaprezentowany na targach motoryzacyjnych w Los Angeles. Rok później w japońskiej fabryce w Utsunomiya rozpoczęła się produkcja. W tym samym mieście była produkowana legendarna Honda NSX. FCX Clarity dystrybuowany był na zasadzie 3-letniego leasingu, który obejmował konserwacje i pomoc drogową, a jego cena wynosiła około 600 dolarów miesięcznie.

Honda FCX to nie tylko nowoczesny wygląd, mocno nawiązujący do modelu koncepcyjnego. Bardzo nowocześnie jest również pod maską. Do napędu Hondy służy jednostka napędzana ogniwami paliwowymi z wodoru. Należy pamiętać, że tankowanie tego paliwa odbywa się tylko na specjalnie przystosowanych stacjach. Wodór spalany jest za pomocą tlenu w silniku chemicznym. Energia chemiczna w tym procesie zmienia się na energię elektryczną zasilającą silnik.

HONDA-FCX-Clarity-4028_49

Silnik elektryczny Japończyka osiąga moc 136 koni mechanicznych i 256 Nm momentu obrotowego, co zapewnia prędkość maksymalną 160 km/h. Według producenta na jednym tankowaniu możemy przejechać do 430 km.

Trud konstruktorów Hondy FCX Clarity został doceniony przez jury konkursu „Samochód Roku”. Zdobył on tytuł w kategorii „World Green Car of the Year 2009”, która obejmuje najbardziej ekologiczne samochody.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.