Przejdź do treści

Idealny pierwszy samochód – poradnik Mototrends

Każdy z nas, z chwilą odebrania prawa jazdy, staje przed dylematem: Jaki powinien być mój pierwszy samochód? Setki pytań, kompromisów a czasem ograniczeń, by w końcu wybrać ten jedyny. I rozpocząć swoją przygodę z jazdą autem.

Nie będzie dla Was zaskoczeniem, jeśli napiszę, że „to wszystko zależy”. Postanowiłem zatem omówić ten temat w paru punktach.

1. Jaki jest mój budżet?

W przypadku młodych kierowców zazwyczaj mamy na myśli ilość pieniędzy, jaką są w stanie przeznaczyć na to auto rodzice. Patrząc na statystyki, jak i własne doświadczenie mogę stwierdzić, że pierwszy samochód kupuje się za ok. 10 000 złotych, czasem nieco mniej. Nierzadko nie wynika to tyle z ograniczeń finansowych, co przekonania, że nie warto wydawać większej kasy na pierwsze auto dla młodego, niedoświadczonego kierowcy. Jest w tym sporo racji. Świeżo upieczony kierowca będzie popełniać wiele błędów – to raz. Zarysowania czy stłuczki w starszym, budżetowym samochodzie nie będą aż takim problemem. A dwa, to myślę, że lepiej jest pojeździć czymś gorszym, żeby potem kupić coś lepszego. Bardziej to docenicie.

2. Jakie są moje umiejętności?

Najczęściej są one żadne, bo umiejętność ruszania a POruszania się to dwie inne sprawy. Ruch miejski, szczególnie w dużych miastach, to niebezpieczny, wymagający świat, który dla niektórych może stanowić spore wyzwanie. Generalnie dzielimy świeżo upieczonych kierowców na dwie kategorie: tych, których kiedyś tata czegoś nauczył i tych, którzy w ogóle nie jechali samochodem, a pierwsze wciśnięcie sprzęgła zaliczyli na kursie. Którzy popełniają więcej błędów? Trudno powiedzieć, dlatego że jak zawsze – wszystko zależy od głowy. W początkowym okresie naszego jeżdżenia powinniśmy znaleźć balans pomiędzy pewnością siebie a pokorą. Później będzie to przychodzić naturalnie. Na Twoim miejscu nie wybierałbym na pierwsze auto czegoś z 200 KM pod maską. Nie ten czas i nie te umiejętności. 100 koni by sprawnie podróżować zarówno po mieście, jak i w trasie zupełnie Ci wystarczy.

3. Gdzie i jak będę użytkował pierwszy samochód?

To pytanie musi sobie zadać nie tylko świeżo upieczony kierowca. Każdy, kto kupuje auto musi wiedzieć w jakich warunkach będzie je eksploatował. Jeśli będziesz robić dużo tras – wybierz auto większe i bardziej komfortowe. Jeśli będziesz jeździć głównie po mieście – wybierz auto mniejsze, zwrotne i ekonomiczne. O ile jako mało doświadczony kierowca nie powinieneś wydawać na samochód sporych pieniędzy (no chyba, że bardzo chcesz), tak nie daj sobie wmówić, że powinieneś dla zasady wybrać auto małe, bo takim „jeździ się łatwiej”. Jazda autem o dużym gabarycie nie jest problemem – może być nim parkowanie. Zważ jednak na to, że jeśli zaczniesz jeździć nieco większym samochodem to potem będzie Ci łatwiej jeździć wszystkim. Nie ma się czego obawiać!

4. Jakie cechy i wyposażenie powinien mieć mój pierwszy samochód?

Musisz odpowiedzieć na pytanie, do czego będzie Ci ten samochód stricte służył. Mówiliśmy już o tym, że nie ważny jest jego gabaryt. Ważne są Twoje potrzeby. Samotne dojazdy do szkoły? Wybierz trzydrzwiowego hatchbacka. Wożenie ziemniaków na targ? Wybierz jakieś auto w kombi. Praca w rodzinnej firmie transportowej? Wybierz Ducato. Poważnie.

Jeśli chodzi o wyposażenie – mój pierwszy samochód nie posiadał ani nawigacji ani systemu Bluetooth. Bo i po co? Wyjeżdżając w daleką trasę świetnie sprawdzała się niezależna nawigacja kupiona za 250 zł w M1. Nie posiadał także skórzanej tapicerki, która wtedy nie była mi potrzebna do szczęścia. Dziś patrzę na to nieco inaczej, ale naprawdę – nie jest to takie ważne. Mój samochód posiadał za to tempomat, lusterko fotochromatyczne i wszystkie cztery szyby „w prądzie”. Wybierając swoje pierwsze cztery kółka nie bądźcie wybredni. Posiadanie podstawowych bajerów w zupełności Wam wystarczy, by uczyć się i cieszyć się jazdą.

5. Pierwszy samochód – konkretne propozycje

Przedstawione poniżej auta w dobrym stanie mechanicznym, jak i blacharsko-lakierniczym z pewnością długo Wam posłużą. Nie muszą to być propozycje jedynie na pierwszy samochód.

Samochody do 10 000 złotych:

-Opel Astra II (polecane silniki benzynowe 1.4 oraz 1.6 16V)
-Volkswagen Golf IV (polecane silniki 1.9 TDI oraz benzynowe 1.4 i 1.6)
-Honda Accord VI (polecane silniki benzynowe 1.6 i 1.8)
-Toyota Yaris (polecane silniki 1.4 D4D oraz 1.3 16V) – ostateczność. Auto tak bezduszne i nudne, jak flaki z olejem. Tyle, że się nie psuje.

Samochody do 20 000 złotych:

-Ford Focus (polecany silnik 1.8 TDCI)
-Mazda 3 (polecane silniki 1.6 MZ-CD oraz 1.6 MZR)
-Honda Civic VIII (polecane silniki benzynowy 1.8 oraz diesel 2.2 i-CDTi)
-Fiat Ducato (polecane silniki 2.0 i 2.3 JTD) – tak dla jaj.

Krystian Pomorski

Zdj: flickr.com

2 komentarze do “Idealny pierwszy samochód – poradnik Mototrends”

    1. A widzisz! Różne ludzie mają potrzeby i gusta. A tak na serio, to przecież Ducato jest tu dla jaj 🙂 mały akcent humorystyczny w poważnej treści nie zaszkodzi. Co sądzisz o reszcie samochodów?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.