Przejdź do treści

Gorilla Glass w Fordzie GT!

To, co w początkowej fazie rozwoju było jedynie lekką, koncepcyjną technologią przyszłości, dziś staje się rzeczywistością, debiutując w najnowszej odsłonie Forda GT. Mowa oczywiście o szkle Gorilla Glass.

Nowy supersamochód wyposażony będzie w innowacyjną, hybrydową szybę czołową Corning Gorilla Glass, która jest bardziej wytrzymała, odporna na zarysowania oraz o mniej więcej 30 % lżejsza od szyb wykonanych z tradycyjnego szkła.

Rozwiązanie opracowane przez Forda i firmę Corning znajdzie zastosowanie nie tylko przy produkcji szyby czołowej Forda GT, ale także w przeszklonej, tylnej pokrywie silnika supersamochodu. Dzięki temu GT będzie prowadził się jeszcze lepiej, zużywając przy tym mniej paliwa, a ryzyko uszkodzenia powierzchni przeszklonych ograniczone będzie do minimum.

Hybrydowe szkło Gorilla Glass to wspaniały przykład udanej współpracy Forda z podwykonawcami. Przyjęta strategia prowadzi do innowacji na niemal każdym polu.” – przekonuje Hau Thai-Tang, wiceprezes, Ford Group, Global Purchasing. „Ford GT wyznacza nowe standardy w zakresie innowacyjności osiąganej poprzez poprawę osiągów i redukcję masy własnej. Najbardziej ekscytujące jest to, że dalsze badania potencjału nowej technologii pozwolą nam odkryć kolejne jej zastosowania.”

Stojąc przed wyzwaniem jakim było opracowanie lżejszych i bardziej zaawansowanych technologicznie materiałów, zespół Forda nawiązał współpracę z firmą Corning – uznanym ekspertem w dziedzinie techniczno-naukowych badań materiałowych – która w 2007 roku wprowadziła na rynek urządzeń elektronicznych niezwykle wytrzymałe i odporne na zarysowania szkło Gorilla Glass. Inżynierowie Forda zainteresowani byli potencjalnym rodzajem zastosowań tej technologii w przemyśle motoryzacyjnym, co zaowocowało bliską współpracą rozwojowo-badawczą ze specjalistami z firmy Corning.

Badania innowacyjnej technologii prowadzone pod kątem jej zastosowania w koncepcyjnym supersamochodzie Forda pokazały, iż absolutnie realne było stworzenie szkła o konstrukcji hybrydowej, które mogłoby być szeroko stosowane w przemyśle samochodowym. W tym celu powołano do życia odrębny zespół składający się ze specjalistów z obu firm, którzy rozpoczęli bardzo intensywne prace nad stworzeniem takiej technologii. W efekcie, zaledwie po czterech miesiącach materiał był gotów do zatwierdzenia do produkcji.

Ta wyjątkowo udana współpraca jest jednym z powodów, dla których chętnie inwestujemy w działalność rozwojowo-badawczą, opracowując innowacyjne rozwiązania i stawiając czoła nawet najtrudniejszym wyzwaniom.” – wyjaśnia Wendell Weeks, dyrektor wykonawczy, Corning Incorporated. „Firma Ford dostrzegła wartość i potencjał tej lekkiej, innowacyjnej technologii materiałowej, inwestując spore środki w celu jej szybkiego zatwierdzenia do produkcji. We współpracy z Fordem stworzyliśmy szybę, która z powodzeniem przeszła wielogodzinne testy wytrzymałościowe i może być teraz montowana w seryjnym modelu. To naprawdę bardzo ekscytujące, że możemy wprowadzić na rynek tak rewolucyjną technologię„.

Hybrydowe szkło Gorilla Glass

fORD GT22

Konwencjonalna, laminowana szyba samochodowa składa się z dwóch warstw hartowanego szkła, które rozdzielone są wewnętrzną warstwą wykonaną ze spoiwa z tworzywa sztucznego. Konstrukcja ta została po raz pierwszy wprowadzona w USA przez Henrego Forda i stosowana jest w przemyśle samochodowym od niemal stu lat.

Nowe, hybrydowe szkło to struktura wielowarstwowa, gdzie warstwę wewnętrzną stanowi tafla wzmocnionego, samochodowego szkła hybrydowego, warstwę środkową spoiwo termoplastyczne o właściwościach dźwiękochłonnych, a warstwę zewnętrzną tafla hartowanego szkła. Taka konstrukcja sprawia, iż szyba czołowa oraz pokrywa silnika mają o 32 procent niższą masę własną w porównaniu z analogicznym rozwiązaniami stosowanym dotychczas.

Podczas prac rozwojowo-badawczych testowane były rozmaite konfiguracje paneli szklanych, z których wybrana została konstrukcja zapewniająca najkorzystniejszą redukcję masy własnej przy zachowaniu wysokiego poziomu wytrzymałości.” – wyjaśnia Paul Linden, specjalista ds. struktury nadwozia, Ford Motor Company. „Niejako wbrew własnej intuicji, przekonaliśmy się, że kluczowe znaczenie dla konstrukcji szyby hybrydowej ma odpowiednie wzmocnienie warstwy wewnętrznej„.

Nowe szkło przeszło serię wyjątkowo rygorystycznych testów, które obejmowały jazdę na wyboistych i bardzo nierównych nawierzchniach, rzucanie w okna rozmaitymi przedmiotami, test zachowania szyb podczas dachowania oraz w tunelu aerodynamicznym.

Oprócz nowego hybrydowego materiału zewnętrznych powierzchni przeszklonych, w nowym Fordzie GT znajduje również zastosowanie unikalna struktura szklana przegrody między przedziałem pasażerskim a silnikiem.” – dodaje Linden. „Naprawdę cieszy fakt, iż mogliśmy zastosować nowy materiał, idealnie dostosowany do potrzeb modelu GT i przynoszący dodatkową korzyść w postaci redukcji masy własnej samochodu.

Niższa masa własna szyby czołowej, przeszklonej pokrywy silnika oraz przegrody w tylnej części kabiny wpływa na poprawę przyśpieszenia, pozwala ograniczyć zużycie paliwa i zwiększyć wydajność układu hamulcowego. Jednak najbardziej odczuwalną korzyścią wydaje się być poprawa jakości prowadzenia. Za sprawą lżejszej szyby czołowej udało się obniżyć środek ciężkości pojazdu, dzięki czemu nowy Ford GT na drodze jest jeszcze bardziej zwrotny
i zwinny.

Zastosowanie innowacyjnej, hybrydowej konstrukcji szyb nowego Forda GT dobitnie potwierdza, że Ford konsekwentnie udoskonala swoje produkty, wprowadzając lekkie rozwiązania technologiczne, z których niebawem skorzystają wszyscy klienci marki.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.