Przejdź do treści

Nowy Ford Focus nie tylko dla lubiących jeździć szybko. Bo liczy się też wnętrze!

nowy ford focus w podsumowaniu

Zwinny, praktyczny, nowoczesny i dynamiczny – nowy Ford Focus niewątpliwie zachwyca. Jeszcze przed wejściem na salony został określony jako model, którego powinna bać się konkurencja w tak zwanej klasie Golfa. Z pewnością wyróżnia się podejściem do tworzenia nowej generacji, ponieważ „czwórka” została zaprojektowana i zbudowana całkowicie od nowa. Jak wypada na drodze?

art. partnerski

Ford Focus jest najgroźniejszym rywalem Volkswagena Golfa w Europie, a amerykańscy inżynierowie nową generacją udowadniają, że deklasyfikacja konkurencji wymaga nie tylko sporo wiedzy, czasu, ale i pracy od podstaw. Pierwsza wersja światowa została zaprezentowana w 1998 roku i od tamtej pory możemy powiedzieć, że zmieniło się sporo. Sporo, ponieważ Ford postawił wszystko na jedną kartę i postanowił rozpocząć prace nad czwartą generacją praktycznie od zera. Jak przekazał producent, konstruktorzy i styliści pracowali na nowej platformie C2. Co się zmieniło?

Uwaga, idzie nowy Ford Focus!

Dzięki pracy od podstaw samochód zyskał nową linię. Zmienił się przede wszystkim rozstaw osi auta – została zwiększona o dodatkowe pięć centymetrów, co pozwoliło zyskać dodatkowe miejsce we wnętrzu dla pasażerów. Ponadto C2 jest sztywna i bardziej odporna na skręcanie niż C1, a modułowa budowa umożliwia użycie jej w modelach różnej wielkości.

Zmienił się także tył samochodu i nowy Focus otrzymał poziomo przebiegające światła, które są całkowitą nowością i nie nawiązują do żadnej z poprzednich generacji Forda. Do tego auto oferowane jest z dwoma rodzajami tylnego zawieszenia, a nawet z belką skrętną przy tylnej osi.

Samochód zyskał mniejsze powierzchniowo reflektory i bardziej rozłożysty grill. Co ciekawe, wersja hatchback nie ma okienka w słupku C, co ma miejsce po raz pierwszy w tej wersji Focusa, ponadto zyskała nowe proporcje. We wnętrzu znajdziemy dość charakterystyczną deskę rozdzielczą, którą możemy znać z nowej Fiesty, z dużym ekranem dotykowym znajdującym się na szczycie konsoli centralnej – służy on do sterowania radiem i nawigacją satelitarną.

Nowy Ford Focus dostępny jest w czterech odmianach, a mianowicie standardowej (dostępna z wyposażeniem Trend, Trend Edition i Titanium), luksusowej Vignale, ST-Line i utereniowioną Active, oraz z dwoma rodzajami nadwozia – pięciodrzwiowy hatchback i kombi.

Producent postawił właśnie na odmienne wersje, które różnią się stylizacją nadwozia, wykończeniem wnętrza oraz rodzajem zawieszenia. Warto przy tym wiedzieć, że wersja Vignale to po prostu udoskonalone ST-Line z usportowionym zawieszeniem obniżonym o 10 mm, a Active jest wersją sportową, której zawieszenie podniesiono o 30 mm i dołożono osłony nadwozia godne crossoverów.

Co można powiedzieć o designie? Gdy pierwsza generacja wyróżniała się na tle konkurencji w segmencie C niespotykanym dotąd wyglądem oraz niesamowitą zwinnością, tak niektórzy w nowym Focusie dopatrują się mocnej inspiracji Hyundaiem i30, inni nawet Fiatem Tipo. Niewątpliwie linia samochodu została zarysowana odważniej – mamy mocno wyeksponowaną atrapę chłodnicy i nowe reflektory. Jednak to za mało i można stwierdzić, że nowy Focus nie ma swojego, indywidualnego stylu, ale na pewno zastosowano w nim wiele nowoczesnych i zaawansowanych technologii, które w znacznym stopniu wpływają na komfort jazdy – a to argument nie do podważenia, w końcu kompakt ma być dzisiaj funkcjonalny, a nie wyznacznikiem stylistycznych trendów.

Pełen Focus na silnik!

Sercem każdego samochodu jest silnik, a ono musi być silne i bezawaryjne. Pod maskami Fordów znajdziemy silniki o różnych konstrukcjach i pochodzeniach. Ford nie boi się również korzystać z rozwiązań konkurencji, a konkretniej firm zależnych od tej marki lub współpracujących. Z wyborem silnika wiąże się typ zawieszenia, i tak w mniejszych Focusach mamy silniki 1,0 EcoBoost (100 lub 125 KM mocy), 1,5 EcoBlue (95 lub 120 KM) oraz belkę tylną. Większe silniki łączone są z niezależnym tylnym zawieszeniem wielowahaczowym SLA, który jest standardem w kombi, i opcjonalnie z adaptacyjnymi amortyzatorami.

Jeśli chodzi o silniki Forda Focus, to wszystkie silniki benzynowe są trzycylindrowe, w gamie debiutuje 8-stopniowa skrzynia automatyczna. W nowym Fordzie Focus podstawowym silnikiem jest litrowy EcoBoost o mocach 85 KM, 100 KM i 125 KM. Zastosowanie EcoBoosta nie powinno dziwić, ponieważ silnik ten jest znany z poprzednich generacji samochodu, ale został udoskonalony, aby zużywał mniej paliwa. Według danych fabrycznych zużycie utrzymuje się na poziomie 4,5-4,7 litrów na 100 km, przy czym warto zaznaczyć, że mocniejszy silnik ma palić mniej. Emisję dwutlenku węgla (CO2) udało się ograniczyć do 107 g/km.

Krzysztof Słomski z serwisu Auto Świat miał szansę przetestować nowego Forda Focusa ST-Line, który został wyposażony w silnik o pojemności 1,5 litra, doładowany turbosprężarką o mocy 182 KM. Zwrócił uwagę, że zbliżone parametry ma obecnie Honda Civic, jednak w przypadku Focusa wygrywa konstrukcja, która jest trzycylindrowa, co ma znaczenie zwłaszcza w przypadku zjazdów lub toczenia się, kiedy pełna moc nie jest potrzebna, wówczas jeden z trzech cylindrów zostaje automatycznie wyłączony. Tak wypowiada się o silniku Forda Focusa:

„Motor nie wibruje, ma mocny dół (240 Nm generuje przy 1600 obrotach), a jednocześnie chętnie wkręca się na wyższe obroty, a do tego całkiem dobrze brzmi (nie męczy nieprzyjemnym warkotem). Należy dodać, że wnętrze samochodu zostało bardzo dobrze wyciszone” – czytamy w teście ST-Line.

Co piękne na zewnątrz, ma też piękne wnętrze

Wróćmy jeszcze na chwilę do wnętrza nowego Forda Focusa, które jest spójne i przestrzenne. Można powiedzieć, że w środku panuje sportowy klimat – mamy imitację włókna węglowego i półskórzaną tapicerkę. Fotele wyróżniają się ergonomicznym wyprofilowaniem i dość solidnymi podparciami bocznymi, które pomagają zablokować ciało podczas dynamicznej jazdy na zakrętach.

Oczywiście stylizacja wnętrza zależy od wybranego pakietu. W Titanium Metal Grey welurowe dywaniki z szarymi przeszyciami mamy z tyłu i z przodu, do tego przeszycia na kole kierownicy i uchwycie dźwigni zmiany biegów, a także listwy ozdobne na desce rozdzielczej i drzwiach w kolorze grafitowym. Pakiet stylizacyjny ST-Line Red to natomiast dominacja koloru czerwonego – przeszycia w tym kolorze są na dywanikach, kole kierownicy, dźwigni, a także kolor występuje na tylnym spojlerze dachowym (jest duży i lakierowany w kolorze nadwozia, ze światłem STOP). Na szczęście zrezygnowano tutaj z czerwonych listew ozdobnych, które mogłyby za bardzo zdominować wnętrze i zaburzyć elegancki odbiór wnętrza Focusa – te są w kolorze określanym jako „jasny carbon”.

Jak z przestrzenią w środku? Zarówno przednia, jak i tylna część kabiny zapewnia dużo przestrzeni nad głową, na nogi oraz wokół tułowia, zatem bez problemu zmieszczą się nawet osoby o wysokim wzroście. Jeśli mamy większy bagaż, to możemy złożyć tylne siedzenia prawie na płasko (dzielone są w proporcji 60/40), tworząc w ten sposób dodatkową przestrzeń ładunkową o pojemności 1620 litrów (608 litrów w trybie z 5 siedzeniami). Natomiast szerokie drzwi bagażnika, niski próg załadunkowy i opcjonalne sterowanie elektryczne zapewniają łatwy dostęp. Jakby tego było mało, bagażnik został wyposażony w podłogę regulowaną w dwóch wysokościach, dostępny jest też opcjonalny podłokietnik pośrodku tylnego siedzenia z głębokimi uchwytami na napoje i poręczną klapą ułatwiającą przewóz nart.

Michał Kij z TVN Turbo na łamach serwisu Moto Fakty wnętrza Forda Focusa określa mianem minimalistycznego:

„Tablicę rozdzielczą uformowano tak, aby zostawiała jadącym dużo przestrzeni. Do sterowania automatyczną skrzynią służy płaskie pokrętło – wygodne, a nieduże. Elektronika jest widoczna, ale nie dominuje. Do kilku funkcji można dostać się na skróty, wciskając odpowiedni przycisk. Stąd oryginalny wygląd niektórych ikonek na przyciskach, który nabiera logiki po pierwszym użyciu”.

Jak wygląda nowy Ford Focus, sprawdzimy na zdjęciach na stronie producenta. To również doskonała okazja, aby poznać bliżej wersje Focusa i przekonać się, że oferują dość obszerne wnętrze, w którym można wygodnie się rozsiąść i cieszyć podróżą. Opis i zdjęcia Forda Focusa: https://www.ford.pl/osobowe/focus.

Szybko, bezpiecznie i wygodnie

Nowy Ford Focus wyróżnia się w swojej klasie pod względem zastosowanych rozwiązań technicznych. Mamy zaawansowane systemy wspomagające kierownicę, które korzystają z dwóch kamer, trzech radarów i 12 czujników ultradźwiękowych. Dzięki temu obszar wokół pojazdu jest dokładnie monitorowany, tak samo, jak droga przed nim.

Nie brakuje też Systemu Pre-Collision Assist z funkcją wykrywania pieszych, który monitoruje odległość względem innych pojazdów i przechodniów nawet po zmroku. System automatycznie zareaguje i rozpocznie hamowanie, jeśli kierowca się zagapi. Co ważne, system działa do prędkości 80 km/h, a jego zadaniem jest ograniczenie liczby wypadków z udziałem pieszych.

Przy większych prędkościach uruchamia się Active Braking, czyli system, który skanuje drogę i jeśli wykryje prawdopodobieństwo zderzenia, ostrzeże kierowcę. Tutaj ponownie – jeśli kierowca nie zareaguje na sygnał ostrzegawczy, wówczas system aktywnego hamowania podnosi ciśnienie w układzie hamulcowym, co automatycznie aktywuje hamulce. Ten sposób pomaga złagodzić skutki kolizji czołowych, a nawet im zapobiec.

System FordPass Connect zapewnia Wi-Fi na pokładzie, aktualne informacje o ruchu drogowym dla nawigacji, a także funkcje mobilnego dostępu do pojazdu poprzez aplikację na smartfona.

Dzięki wszystkim powyższym zabiegom i zaangażowaniu amerykańskich inżynierów nowy Ford Focus był jednym z najbardziej oczekiwanych kompaktów, którego debiut przypadł na kwiecień 2018 roku. Od tamtej pory Focus zbiera pochlebne opinie zarówno wśród miłośników motoryzacji, jak i zwykłych uczestników dróg. To pokazuje, że gruntowna, a zarazem przemyślana i konsekwentna modernizacja oraz całkowite odświeżenie zarówno designu, wnętrza, jak i samego silnika były opłacalne. Mimo że model ma kilka niedoskonałości, wciąż sprawia dużo radości z jazdy, a sama podróż nim jest łatwa, przyjemna i na pewno bezpieczna.

Źródła:

– https://www.auto-swiat.pl/testy/testy-nowych-samochodow/nowy-ford-focus-dla-lubiacych-prowadzic-or-test/j7s50hb

– https://www.ford.pl/osobowe/focus/cechy-i-funkcje/uzytkowanie

– https://www.ford.pl/content/dam/guxeu/pl/pl_pl/documents/price-list/cars/PL-nowy_ford_focus.pdf

– https://www.motofakty.pl/artykul/ford-focus-2018-silniki-wyposazenie-wrazenia-z-jazdy.html

– https://autokult.pl/31655,ford-focus-pozeracz-zakretow-dostal-technike

– https://autokult.pl/32595,nowy-ford-focus-st-line-jezdzi-tak-dobrze-ze-nie-musisz-go-prowadzic,all

– https://moto.rp.pl/za-kierownica/14970-nowy-ford-focus-zostaly-nas

1 komentarz do “Nowy Ford Focus nie tylko dla lubiących jeździć szybko. Bo liczy się też wnętrze!”

  1. Pingback: Ford Focus - kolejna odsłona popularnego modelu - Inne spojrzenie na naukę, technologie i przemysł

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.