Zacznijmy najpierw od podstawowych informacji oraz historii opony pneumatycznej.
Jest to zewnętrzna część koła, wykonana z gumy. Nakłada się ją na felgę lub obręcz oraz wypełnia powietrzem lub innym gazem pod ciśnieniem. Pierwszą oponę opatentowano w 1846 roku przez Roberta Williamsa Thomsona. Była to opona pneumatyczna dętkowa.
Lecz dopiero w 1896 opony pneumatyczne zastosowano po raz pierwszy jako opcję w samochodach. W XX wieku wprowadzono opony z bieżnikiem. Kolejnym istotnym przełomem było w 2000 roku zaprezentowanie przez firmę Michelin systemu PAX, który pozwalał na kontynuację jazdy samochodem z przebitą lub pozbawioną ciśnienia oponą.
art. partnerski
Oznaczenia opon samochodowych – jak je czytać?
Na boku opony samochodowej znaleźć możemy wiele różnych znaczników, liczb i napisów. Wszystkie te litery i cyfry to istotne informacje o cechach opony. Trzy najważniejsze dla posiadacza auta (użytkownika) cechy to: rozmiar opony, rodzaj opony oraz data produkcji.

Interpretacja przykładowego oznaczenia: 175/70 R 14 84 T
175 – szerokość opony podana w milimetrach
70 – profil opony – wysokość danej opony to 70% jej szerokości
Brak oznaczenia profilu, to informacja o standardowym profilu opony, wynoszącym 80% jej szerokości.
R – opona radialna (D lub B oznacza oponę diagonalną)
14 – średnica obręczy oraz średnica osadzenia (podana w calach)
84 – indeks nośności – czyli odczytywane z tabeli dopuszczalne obciążenie jednej opony (kg) przy dopuszczalnej prędkości; indeks 84 = nośność 500 kg
T – indeks prędkości dopuszczalnej odczytywany z tabeli; indeks T = 190 km/h
Jak dobrze wybrać i gdzie kupić opony?
W otchłani Internetu istnieje ogrom koncernów proponujących opony z przeróżnych firm. Przykładem sklepu internetowego, który oprócz części samochodowych posiada możliwość zakupu opon jest iParts.pl Strona umożliwia filtrację produktów ze względu na szerokość, profil, średnica, producent, prędkość, nośność ora sezon.
Właśnie, sezon – nie zapominajmy o konieczności zmiany opon ze względu na zmienne w Polsce warunki pogodowe (letnie oraz zimowe). Te drugie łatwo rozpoznać po charakterystycznym dodatkowym oznaczeniu w postaci piktogramu trzech szczytów górskich i śnieżynki. Żadne inne oznaczenie nie klasyfikuje opon jako zimowe. Dlaczego to takie ważne? Ponieważ w zależności od panującej pory rok potrzebujemy sprzętu o różnych właściwościach. Opona letnia od zimowej różni się budowa bieżnika oraz miękkością mieszanki gumowej.
Jesteście ciekawi ceny innych części do Waszego samochodu? Oryginały oraz ich odpowiedniki również znajdziecie na stronie https://www.iparts.pl/czesci-samochodowe/.
One Comment
Damian
Dzięki za świetny i bardzo treściwy artykuł! Wszystkie kluczowe informacje dotyczące historii opon, ich klasyfikacji oraz właściwego doboru i trafionego zakupu, zebrane w jednym miejscu.