Progi zwalniające zostały stworzone z myślą o bezpieczeństwie dla pieszych, można je głównie znaleźć na terenach zabudowanych i w dużych aglomeracjach miejskich, przy supermarketach, czy stacjach benzynowych. Progi zazwyczaj są wypukłe i odstają od jezdni. Mają za zadanie zmusić kierowcę do tego aby ograniczył prędkość do około 20 lub 30 km/h. Gdy prowadzący przekroczy ten limit musi się liczyć z podbiciem kół samochodu i dyskomfortem, swoim i towarzyszących mu pasażerów.
art. sponsorowany
Z jakiego materiału są wykonane progi zwalniające?
Progi najczęściej są wykonane z kostki betonowej, a także z gumy i recyklatu PCV. Zazwyczaj widoczne są z daleka, ponieważ posiadają charakterystyczną kolorystykę i elementy odblaskowe, dzięki którym progi widać zarówno w dzień, jak i w nocy.
Jak wygląda montaż progów zwalniających?
Do montażu zazwyczaj stosuje się kołków rozporowych, które idealnie przylegają do drogi. Można je założyć na stałe, bądź czasowo. Do nałożenia progów nie jest wymagane specjalne przygotowanie drogi.
Rodzaje progów zwalniających
Wyróżnia się dwa różne rodzaje progów: najazdowe (U-16), (np. progi wyspowe, usytuwane przy pasach dla pieszych) oraz podrzutowe (U-17)., (np. progi zwalniające, czyli wybrzuszenia na ulicy).
Kolejnym podziałem progów jest ich układ w planie drogi. Progi dzielą się między innymi na: listwowe (znajdują się na całej szerokości jezdni), wyspowe (wydzielone wyspy, albo wyspy usytuowane na drodze), a także płytowe (mają formę płyty poprzez właściwy kształt nawierzchni drogi).
Progi zwalniające o nietypowej budowie
Do progów tej kategorii zalicza się tzw. :
– Pinezki – progi które powstają głównie na skrzyżowaniach i przejazd pojazdu odbywa się tylko częściowo przez próg. Taki próg może kojarzyć się z budową minironda, jednak nie jest na nim obowiązkowy ruch okrężny,
– Progi wyspowe – są stworzone z myślą o autobusach. Próg wyspowy to tzw ‘poduszka berlińska. Progi te mają prostokątną wypukłość, a szerokość pozwala autobusowi na swobodny przejazd nad progiem,
– Poduszki – mają kształt prostokątny i ustawia się je tylko na samym środku skrzyżowań.
Oznakowanie progów zwalniających
Znak ostrzegający o wypukłości na drodze ma symbol A-11a. Są to żółte trójkąty z czerwonym obramowaniem, w centrum znaku znajduje się czarna grafika wyglądająca jak wysepka. Często pod znakiem lub nad nim dołączone jest oznaczenie ze wskazanym limitem prędkości jazdy.
Reakcja kierowców na progi zwalniające
Kierowcy zazwyczaj nie są zadowoleni ze kształtu progów. Są tak zrobione, że można łatwo przetrzeć elementy podwozia. W wyniku tego nietrudno o niebezpieczny wypadek, ponieważ próg zwalniający po jakimś czasie ulega deformacji, przez co mogą powstawać głębokie dziury.
Progi zwalniające to zmora dla dzisiejszych kierowców. Niestety muszą powstawać, ze względu na bepieczeństwo dla ludzi poruszających się w miejscach zabudowanych
Progi nie mogą być wyższe niż 10 cm !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Wszystkie niemal progi na Tarchominie zbudowano niezgodnie z przepisami. Nadają się do rozbiórki.