Przejdź do treści

Uszkodzona cewka zapłonowa. Jak rozpoznać objawy i co z nią zrobić?

uszkodzona cewka zapłonowa

Aby doszło do uruchomienia silnika, musi zadziałać układ zapłonowy. Jego najważniejsze elementy to świece i cewki zapłonowe, połączone przewodami.

Działa to w ten sposób, że cewka wysyła impuls, który przewodami trafia do świecy, a ta powoduje uruchomienie cylindra. Jeśli na którymś cylindrze brak iskry, oznacza to, że prawdopodobnie któryś element układu uległ awarii. Często jest to cewka. Jak rozpoznać uszkodzenie cewki zapłonowej i co zrobić, gdy doszło do usterki?

Cewka zapłonowa i objawy jej awarii

Zasadniczo głównymi przyczynami niesprawności cewki są jej przepalenie lub też zwyczajne zużycie, wskutek którego urządzenie nie jest w stanie generować iskry. Jednak bez względu na przyczynę niesprawności cewki, objawy są podobne. Należą do nich przede wszystkim: 

  • problemy z uruchomieniem silnika,
  • nagłe spadki obrotów silnika,
  • niższe osiągi silnika
  • wzrost spalania.

Każdy z powyższych objawów może oznaczać, że któraś cewka zapłonowa jest uszkodzona i trzeba ją wymienić na nową, którą można znaleźć na przykład tutaj – https://www.ucando.pl/k/cewki-zaplonowe/U1110. Jednak niestety, choć powyższe objawy są nieodłączne uszkodzeniu cewki, wcale nie muszą oznaczać jej awarii. Chodzi o to, że są to objawy niespecyficzne. Innymi słowy, każdy z nich może oznaczać również problemy z innymi elementami wyposażenia pojazdu, i to niekoniecznie należącymi do układu zapłonowego. Przykładowo, problem z uruchomieniem silnika może równie dobrze oznaczać niesprawność rozrusznika lub alternatora. Nagłe spadki obrotów silnika to także objaw uszkodzenia choćby układu wtryskowego, ale też wielu innych układów i pojedynczych części samochodowych. Zatem jak się upewnić, że faktycznie to właśnie cewka jest problemem?

Jeśli występują wszystkie wymienione powyżej objawy, wzrasta prawdopodobieństwo, że problem tkwi w cewce, a nie w innym elemencie. Jednak nadal nie można mieć stuprocentowej pewności. Najlepiej zatem wykonać test sprawdzając, jak poszczególne cewki zapłonowe reagują na próby uruchamiania silnika. Dobrym i bezinwazyjnym sposobem na kontrolę stanu cewki jest określenie jej rezystancji. W tym celu wystarczy podłączyć tester do złącza OBD2 i odczytać wynika. Następnie otrzymany wynik porównujemy z pożądanym wynikiem, wskazanym przez producenta. 

Cewka nie działa – co robić?

W zasadzie nie wykonuje się napraw cewek zapłonowych. Uszkodzony element wymienia się na nowy. Warto mieć na uwadze, że akurat w tym przypadku nie ma konieczności wymiany całego zestawu. Wystarczy wymienić tylko tę cewkę, która uległa awarii. Niemniej jednak wraz z nią trzeba również wymienić dedykowaną jej świecę zapłonową oraz przewody łączące cewkę ze świecą. Kupując nową cewkę, pamiętaj, aby wybrać produkt dobrej, zaufanej marki. Tego typu elementy muszą cechować się najwyższą jakością, aby można było uniknąć konieczności wykonywania ciągłych napraw. Dobre cewki zapłonowe oferuje wspomniany już wcześniej sklep Ucando. Warto zapoznać się z jego ofertą, a po wyborze odpowiedniej cewki zamontować ją w miejscu zużytego elementu. Można zlecić to mechanikowi, choć wymiana cewki to dosyć prosty zabieg, który można też z powodzeniem wykonać samodzielnie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.