W ostatnią niedzielę, 11 września odbył się 9 Rajd Tyski – był on równocześnie szóstą rundą Samochodowych Mistrzostw Tychów – organizatorem był Automobilklub Ziemi Tyskiej. Przy okazji rajd wpisał się do obchodów 45 urodzin GKS Tychy.
Trasa KJSu składała się z dwóch odcinków: pierwsza próba to tor FCA Poland, drugą był parking w centrum miasta – każda z prób była pokonywana trzy-krotnie (w sumie 6 przejazdów pomiarowych). Start i meta były ulokowane przy stadionie miejskim GKS Tychy.
Słoneczny dzień zapowiadał gorącą walkę zarówno z konkurencją jak i ze swoimi słabościami. Spędzenie praktycznie połowy dnia w balaklawie i kasku w samochodzie pozbawionym klimatyzacji na pewno wystawiło na próbę koncentrację załóg – 9 Rajd Tyski zapowiadał sporą dawkę emocji.
Należy dodać, że cały rajd uświetniła wystawa oldtimerów, które po dostojnym przejeździe po Tychach udały się na tor Fiata gdzie przejechały w kolumnie trasę odcinka specjalnego. Wiekowe samochody z nienaganną kondycją wzbudziły duże zainteresowanie wśród kibiców.
Przechodząc już do samej rywalizacji w rajdzie: dla zawodników, którzy równocześnie walczą o tytuł mistrza SMT przewidziane podwójne punkty do klasyfikacji nastrajały do agresywnej jazdy – co jak się okazało nie wszystkim wyszło na dobre, aż dziesięć załóg nie ukończyło zawodów.
Konfiguracja trasy, szczególnie na torze Fiata, faworyzowała silniejsze samochody, jednak wyniki poszczególnych klas i wspólnej klasyfikacji generalnej mogą naskakiwać. Do ostatniego oesu trwała walka o podium, dzięki temu kibice mogli obserwować szybką jazdę. Różnice czasowe, wynoszące niekiedy dziesiąte części sekundy wywierały sporą presję na zawodników, czego skutkiem było nałożenie przez sędziów sporej ilości kar czasowych. Najlepiej w całym rajdzie poradziła sobie załoga z najmocniejszej klasy K4 – Kobiela/Spratek w Mitsubishi Lancer Evo, na drugim miejscu uplasowała się załoga Gruca/Okrutniak w Renault Clio (klasa K3) a na trzecim stopniu podium stanęła załoga Mizera/Wajsman jadąca BMW E36 z klasy RWD. Na wyróżnienie ze strony redakcji zasłużyła załoga Dembinny/Włodarczyk, która dużo słabszym samochodem Honda CRX (klasa 2) nawiązywała równorzędną walkę z silniejszymi rywalami i zajęła ostatecznie 11 miejsce w klasyfikacji generalnej.
Zacięta walka o podium odbyła się także w klasie Cento, gdzie w końcowych wynikach różnica między pierwszym a trzecim miejscem wynosiła nieco ponad 2 sekundy! ( Kluczowy dla podziału miejsc był piaty odcinek specjalny w którym załoga Mendela/Krzyża wyszła na prowadzenie)
1. Mendela/Krzyża Fiat Seicento
2. Wadas/Papkoj Fiat Seicento
3. Pawiński/Biłek Fiat Seicento
W klasie K1 sytuacja od pierwszego odcinka była niezmienna, aż do ostatniego odcinka specjalnego gdzie czwarta załoga przepuściła skuteczny atak na trzecią pozycję.
1. Semik/Bartosik Fiat Seicento
2. Trzpiot/Leks Honda Civic
3. Pawlik/Salwirak Fiat Seicento
W klasie K2 startowało trzynaście ekip, jedna niestety nie ukończyła rajdu. Mimo zaciętej walki i małych różnic czasowych wywalczone pozycje na początkowych odcinkach zostały zachowane do końca rajdu.
1. Dembinny/Włodarczyk Honda CRX
2. Turoń/Śliż Peugeot 106
3. Tomala/Ira Honda CRX
Najmocniejsza klasa napędza na przednią oś – K3. Walka o podium odbyła się między czterema załogami, gdzie różnice czasowe przed kolejnymi odcinkami wynosiły między nimi po 0,17s, 0,23s, 1,17s czy 0.77s! Ostatecznie wyniki w klasie wyglądają następująco:
1. Gruca/Okrutniak Renault Clio
2. Kepa/Duda Honda Civic
3. Watras/Kluczewski Renault Clio
Klasa RWD – samochody napędzane na tylną oś – chyba po raz pierwszy w historii najliczniej reprezentowana klasa w rajdzie. Tak duża ilość załóg zapowiadała nie tylko ostrą rywalizację ale także sporą dawkę widowiskowej jazdy dla kibiców. Już pierwszy odcinek specjalny pokazał, że walka w klasie będzie bardzo zacięta a wynik końcowy niepewny do ostatniego metra. Trudów całego rajdu nie wytrzymały tylko trzy załogi a podium ukształtowało się następująco:
1. Mizera/Wajsman BMW E36
2. Florczyk/Długozima BMW M3
3. Rączka/Kuś BMW E36
Klasa K4 reprezentowana przez dziewięć załóg zapowiadała zdominowanie stawki i wywalczenie najwyższych miejsc w klasyfikacji generalnej. Jak się okazało tylko dwie załogi uplasowały się w pierwszej dziesiątce rajdu, w tym zwycięska załoga Kobiela/Spratek w Mitsubishi Lancer Evo.
1. Kobiela/Spratek Mitsubishi Lancer Evo
2. Hornik/Pietruszka Subaru Impreza
3. Szpak/Szpak Mitsubishi Lancer Evo
9 Rajd Tyski w naszej galerii, zapraszamy! Załogi, które są zainteresowane nabyciem zdjęć prosimy o kontakt.
Zapraszamy także na nasz fanpage Facebook
Pełne wyniki: http://wyniki.aksilesia.org/