Przejdź do treści

Rajdy

Głośne i szybkie – takie są samochody rajdowe, które można spotkać na odcinkach specjalnych.

Często kolorowe, rzucające się w oczy swoim oklejeniem. Ich środek wypełnia m.in. specjalna klatka, fotele kubełkowe czy szerokie pasy bezpieczeństwa. To podstawowe elementy, które mogą ochronić ciało przed uszkodzeniami podczas wypadku. Rajdy są nieprzewidywalne. To igranie z fizyką, walka z czasem, a także ogromna dawka adrenaliny.

Rajdy to nie wyścigi.

Rozmawiając z osobami, które nie znają się na tym sporcie, często mylą te dwie dyscypliny sportu. W obu przypadkach są samochody i liczy się czas, ale to nie to samo. Rajdy to jazda po zamkniętym odcinku specjalnym, najczęściej drogowym. Jego trasa składa się z szeregu zakrętów, a liczyć może nawet kilkadziesiąt kilometrów, w zależności od typu imprezy. Najdłuższy odcinek specjalny w Rajdowych Mistrzostwach Świata podczas Rajdu Meksyku w 2016 roku liczył 80 km. W rajdach amatorskich średnia długość odcinka to ok. 3 km.

Załoga składająca się z kierowcy i pilota może zapoznać się z trasą przed rajdem, ale jest to ograniczone do ok. dwóch przejazdów. Wtedy kierowca z pilotem tworzą tak zwane notatki, a w nich dokładnie opisują każdy zakręt pod względem trudności, a także zaznaczają miejsca, które na trasie mogą być niebezpieczne. W skład rajdu wchodzi kilka odcinków specjalnych, które mogą być przejechane kilkukrotnie. Podczas rajdu trasa łącząca odcinek specjalny z następnym nazywana jest odcinkiem dojazdowym, a potocznie dojazdówką. Podczas jego pokonywania, załogi korzystają z ruchu drogowego i są zobowiązani do przestrzegania przepisów, w innym przypadku może zostać nałożona na nich kara.

Załogi startują najczęściej z minutowym odstępem. Na końcowy wynik załogi składa się czas ze wszystkich przejechanych odcinków specjalnych łącznie. Aby było sprawiedliwie, startujące samochody dzieli się na klasy m.in. ze względu na pojemność silnika, a także od rodzaju napędu. Dzięki temu walka jest wyrównana. Podczas rajdu zawodnicy i organizatorzy nie mają wpływu na pogodę, dlatego często warunki są trudne do przewidzenia. Mimo ciężkiej sytuacji na drodze m.in. błota, lodu czy mgły załogi muszą się z tym mierzyć.

To piękny, ale trudny sport. Dla ludzi to sposób na życia, uzależnienie czy po prostu dobra zabawa. Rajdy także pozwalają na sprawdzenie swoich umiejętności za kierownicą i radzenie sobie z trudnymi sytuacjami na drodze np. poślizgiem, z którym może wystąpić nawet podczas zwykłej jazdy.

Rajd Dakar 2018 ekipa Orlen Team

Orlen Team zapowiada walkę na jubileuszowym 40. Rajdzie Dakar

Już tylko kilkanaście godzin pozostało do startu jubileuszowej, czterdziestej edycji rajdu Dakar. Po raz osiemnasty z najtrudniejszą próbą terenową na świecie zmierzą się zawodnicy ORLEN Team. Kuba Przygoński z pilotem Tomem Colsoulem oraz motocyklista Maciek Giemza razem z zespołem dotarli do stolicy Peru – Limy. Zawodnicy są już po testach oraz odbiorach technicznych i korzystają z ostatniego wolnego dnia przed rozpoczęciem rywalizacji.Czytaj dalej »Orlen Team zapowiada walkę na jubileuszowym 40. Rajdzie Dakar

Szilvester rallye start polskich załóg

Czas na Szilveszter Rallye 2017!

Czas Świąt powoli dobiega końca, ale już na horyzoncie pojawia się kolejne ważne wydarzenie, czyli Sylwester. My, jak co roku planujemy uczcić go w wyjątkowy sposób, na torze Hungaroring na Węgrzech. W dniach 27 do 29 grudnia podczas Szilveszter Rallye czeka nas ogromna dawka adrenaliny i emocji. Nie mogliśmy sobie wymarzyć lepszego zakończenia tego roku!Czytaj dalej »Czas na Szilveszter Rallye 2017!

Piotr Malczewski i Kamil Kosela triumfują w I EXTREME Racing Cup

Kierowcy z całej Polski przyjechali na Tor Łódź, aby wziąć udział w premierowej edycji EXTREME Racing Cup. Była to pierwsza impreza motoryzacyjna, podczas której zawodnicy sprawni rywalizowali z niepełnosprawnymi o jak najlepszy wynik. Z przyjemnością przyjęliśmy propozycję objęcia patronatem medialnym takiego wydarzenia.Czytaj dalej »Piotr Malczewski i Kamil Kosela triumfują w I EXTREME Racing Cup