Rajdy
Głośne i szybkie – takie są samochody rajdowe, które można spotkać na odcinkach specjalnych.
Często kolorowe, rzucające się w oczy swoim oklejeniem. Ich środek wypełnia m.in. specjalna klatka, fotele kubełkowe czy szerokie pasy bezpieczeństwa. To podstawowe elementy, które mogą ochronić ciało przed uszkodzeniami podczas wypadku. Rajdy są nieprzewidywalne. To igranie z fizyką, walka z czasem, a także ogromna dawka adrenaliny.
Rajdy to nie wyścigi.
Rozmawiając z osobami, które nie znają się na tym sporcie, często mylą te dwie dyscypliny sportu. W obu przypadkach są samochody i liczy się czas, ale to nie to samo. Rajdy to jazda po zamkniętym odcinku specjalnym, najczęściej drogowym. Jego trasa składa się z szeregu zakrętów, a liczyć może nawet kilkadziesiąt kilometrów, w zależności od typu imprezy. Najdłuższy odcinek specjalny w Rajdowych Mistrzostwach Świata podczas Rajdu Meksyku w 2016 roku liczył 80 km. W rajdach amatorskich średnia długość odcinka to ok. 3 km.
Załoga składająca się z kierowcy i pilota może zapoznać się z trasą przed rajdem, ale jest to ograniczone do ok. dwóch przejazdów. Wtedy kierowca z pilotem tworzą tak zwane notatki, a w nich dokładnie opisują każdy zakręt pod względem trudności, a także zaznaczają miejsca, które na trasie mogą być niebezpieczne. W skład rajdu wchodzi kilka odcinków specjalnych, które mogą być przejechane kilkukrotnie. Podczas rajdu trasa łącząca odcinek specjalny z następnym nazywana jest odcinkiem dojazdowym, a potocznie dojazdówką. Podczas jego pokonywania, załogi korzystają z ruchu drogowego i są zobowiązani do przestrzegania przepisów, w innym przypadku może zostać nałożona na nich kara.
Załogi startują najczęściej z minutowym odstępem. Na końcowy wynik załogi składa się czas ze wszystkich przejechanych odcinków specjalnych łącznie. Aby było sprawiedliwie, startujące samochody dzieli się na klasy m.in. ze względu na pojemność silnika, a także od rodzaju napędu. Dzięki temu walka jest wyrównana. Podczas rajdu zawodnicy i organizatorzy nie mają wpływu na pogodę, dlatego często warunki są trudne do przewidzenia. Mimo ciężkiej sytuacji na drodze m.in. błota, lodu czy mgły załogi muszą się z tym mierzyć.
To piękny, ale trudny sport. Dla ludzi to sposób na życia, uzależnienie czy po prostu dobra zabawa. Rajdy także pozwalają na sprawdzenie swoich umiejętności za kierownicą i radzenie sobie z trudnymi sytuacjami na drodze np. poślizgiem, z którym może wystąpić nawet podczas zwykłej jazdy.
Czas na Szilveszter Rallye 2017!
Czas Świąt powoli dobiega końca, ale już na horyzoncie pojawia się kolejne ważne wydarzenie, czyli Sylwester. My, jak co roku planujemy uczcić go w wyjątkowy sposób, na torze Hungaroring na Węgrzech. W dniach 27 do 29 grudnia podczas Szilveszter Rallye czeka nas ogromna dawka adrenaliny i emocji. Nie mogliśmy sobie wymarzyć lepszego zakończenia tego roku!Czytaj dalej »Czas na Szilveszter Rallye 2017!
55. Rajd Barbórka – kompendium kibica
Niezbędnik kibica.
Barbórka tuż tuż…to nie tylko świętowanie imienin Barbary i Dnia Górnika, dla fanów rajdów samochodowych to przede wszystkim dzień pełen emocji! Już 2 grudnia przez drogi Warszawy przejadą najszybsze rajdowe samochody w Polsce, a także i na świecie wraz z czołówką polskich załóg!Czytaj dalej »55. Rajd Barbórka – kompendium kibica
55 Rajd Barbórka – Co nas czeka w tegorocznej edycji?
Czołowi kierowcy i nowa Fiesta WRC na liście zgłoszeń.Czytaj dalej »55 Rajd Barbórka – Co nas czeka w tegorocznej edycji?
Ekstremalne zawody na Torze Łódź!
Przed nami druga edycja Avalon EXTREME Racing Cup. Jest to jedyna w Polsce impreza motoryzacyjna, podczas której na torze spotykają się kierowcy sprawni oraz z niepełnosprawnością. Unikalna formuła rywalizacji i aż sześć prób sportowych. Zawody odbędą się 23 września (sobota) na Torze Łódź.Czytaj dalej »Ekstremalne zawody na Torze Łódź!
63. Rajd Wisły – rajdowy klasyk razy trzy!
Rajd Wisły: klasyk na Śląsku. W sobotę, 23 września, załogi rajdowe będą się ścigać na malowniczych drogach Istebnej, Milówki, Rajczy i Wisły.Czytaj dalej »63. Rajd Wisły – rajdowy klasyk razy trzy!
74. Rajd Polski 2017 – Neuville nie do pokonania!
Deszcz, ślisko, błoto – taka aura przywitała nas podczas 74. edycja Rajdu Polskiego, która już po raz ósmy odbywa się jako Rajdowe Mistrzostwa Świata.Czytaj dalej »74. Rajd Polski 2017 – Neuville nie do pokonania!
74. Rajd Polski – sobotnie roszady – Kto wygra na Mazurach?
Drugi pełny dzień zmagań podczas ORLEN 74. Rajd Polski to niesamowita walka, problemy najlepszych załóg i przetasowania na czołowych miejscach klasyfikacji.Czytaj dalej »74. Rajd Polski – sobotnie roszady – Kto wygra na Mazurach?
2 runda Szombierki Rally Cup 2017
W minioną niedzielę (18.06) odbyła się w Szombierkach druga runda cyklu Szombierki Rally Cup 2017. Na starcie stawiło się 47 załóg podzielonych na siedem klas.Czytaj dalej »2 runda Szombierki Rally Cup 2017
Piotr Malczewski i Kamil Kosela triumfują w I EXTREME Racing Cup
Kierowcy z całej Polski przyjechali na Tor Łódź, aby wziąć udział w premierowej edycji EXTREME Racing Cup. Była to pierwsza impreza motoryzacyjna, podczas której zawodnicy sprawni rywalizowali z niepełnosprawnymi o jak najlepszy wynik. Z przyjemnością przyjęliśmy propozycję objęcia patronatem medialnym takiego wydarzenia.Czytaj dalej »Piotr Malczewski i Kamil Kosela triumfują w I EXTREME Racing Cup