Hybrydowe samochody cywilne już nikogo nie zaskakują – stały się codziennością. Być może za kilka lat będą stanowiły większość pojazdów na drogach. Również Porsche próbuje obrać nowy kierunek. Po potężnej sportowej hybrydzie – 918 Spyder – czas na Panamerę. Dla bardziej konserwatywnych kierowców Panamera 4 będzie dostępna w wersjach 4S, 4S Diesel i Turbo z konwencjonalnymi jednostkami napędowymi. Bardziej rewolucyjna wersja – Porsche Panamera 4 E-Hybrid zadebiutuje na salonie w Paryżu.
„Porsche Panamera 4 E-Hybrid ma w sobie geny Porsche 918 Spyder. Dla kierowcy przekłada się to na większą spontaniczność i lepsze reakcje dynamiczne” – mówi dr Gernot Döllner, szef tej linii modeli. Rzeczywiście – w konstrukcji nowej limuzyny spod szyldu Porsche nie brakuje nawiązań do 918 Spyder, ale po kolei.
Zastosowany w Panamerze napęd Porsche E-Performance to opracowane przez konstruktorów ze Stuttgartu połączenie silnika spalinowego z elektrycznym. Ma ono zoptymalizować ekonomię codziennej jazdy ze sportowymi osiągami. Jak zapewniają producenci moment obrotowy silnika elektrycznego dostępny jest natychmiast w pełnym wymiarze, a zużycie paliwa w cyklu łączonym wynosi 2,5 l/100 km. Zapowiada się ciekawie, ale jak będzie w rzeczywistości?
Pomimo, że do premiery pozostało jeszcze trochę czasu, niemiecka firma opublikowała już szczegółowe parametry modelu Porsche Panamera 4 E-Hybrid. Pod maską nowej limuzyny znajdziemy dwa silniki. Jeden z nich to 6-cio cylindrowy motor o pojemności 2,9 litra. Rozwija on moc 330 KM. Współpracuje z nim elektryczna jednostka, co w połączeniu daje 462 konie mechaniczne i 700 Nm momentu obrotowego. Bardzo przyzwoity wynik. Nawet więcej niż przyzwoity.
Dzięki temu przyśpieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje Panamerze E-Hybrid 4,6 s, a maksymalna prędkość maksymalna wynosi 278 km/h. Korzystając wyłącznie z napędu elektrycznego można rozpędzić auto do 140 km/h. Producent twierdzi, że średni zasięg samochodu wyłącznie na energii elektrycznej wynosi 51 km.
Porsche Panamera 4 E-Hybrid ma pięć głównych trybów jazdy: z napędem wyłącznie elektrycznym, z napędem wyłącznie spalinowym, pełnej mocy, żeglowania, odzysku energii oraz dodatkową funkcję SPORT Response. System ten zapewnia maksymalną szybkość reakcji dynamicznych. Tryby jazdy zmieniają się automatycznie, zależnie od potrzeb kierowcy. Można je zmieniać również ręcznie przełącznikiem zamieszczonym na kierownicy – to rozwiązanie przejęte zostało z Porsche 918 Spyder.
E-Hybrid to pierwszy model hybrydowy ze stajni Porsche , w którym baterie można ładować z gniazdka. Porsche Panamera 4 E-Hybrid wyróżnia na tle pozostałych modeli inny kolor detali, takich jak zaciski hamulcowe, wskazówki na zegarach, opaski wokół logo „e-hybrid” i oznaczenie na pokrywie bagażnika. Wszystkie te elementy polakierowane są na kolor Acid Green.
Czy Panamera w wersji E-Hybrid odniesie większy sukces w porównaniu z pozostałymi modelami z palety nowej limuzyny. A może klienci firmy ze Stuttgartu pozostaną przy bardziej konwencjonalnych motorach i wybiorą wersję z silnikami spalinowymi? Cena Porsche Panamera 4 E-Hybrid w Polsce będzie zaczynać się od 490 740 zł. W porównaniu z topową wersją Turbo, która kosztuje 746 190,00 zł, E-Hybrid to prawdziwa okazja.
Źródło: Porsche