Przejdź do treści

50 lat – Opel Kadett B

Powiedziawszy A, trzeba było powiedzieć B. W 1965 roku nowy Opel Kadett B zastąpił swojego udanego poprzednika, czyli Kadetta A.

Następca pierwszego powojennego Kadetta był od niego o 18 centymetrów dłuższy, a więc mierzył 4 metry, i od samej premiery rynkowej był dostępny w trzech wersjach nadwozia: jako 2- lub 4-drzwiowy sedan, oczywiście ponownie jako kombi CarAvan i jako eleganckie coupé. Inspiracją dla modnej sylwetki coupé były niewątpliwie samochody z nadwoziem typu fastback, takie jak amerykański Chevrolet Chevelle. Spłaszczony, łagodnie opadający tył dodawał sylwetce dynamiki i stanowił zapowiedź szybkiej jazdy. Trzy szczeliny wentylacyjne w słupku C zapisały się w historii motoryzacji: dziś egzemplarze z tym detalem, zwane „coupé ze skrzelami” są szczególnie poszukiwane i osiągają wysokie ceny.

Opel wchodzi do sportu: Rallye Kadett seryjnym zwycięzcąOldtimer_Show_2008_-_080_-_Opel_Kadett_B_Coupe_(front)_-_001

Na długo przed pojawieniem się VW w klasie GTI wprowadzony w 1966 roku Rallye Kadett był prekursorem wszystkich kompaktowych samochodów sportowych. Atrakcyjne coupé z czarną matową pokrywą silnika i bocznymi pasami było początkowo dostępne z dwugaźnikową wersją silnika 1.1 l o mocy 60 KM, a od 1967 roku także z silnikiem 1.9 l. Warto wspomnieć, że matowa pokrywa silnika nie była zabiegiem stylistycznym, ale miała przeciwdziałać oślepianiu kierowcy przez promienie słoneczne odbijające się od powierzchni metalu — problem ten zauważono właśnie podczas rajdów. Silnik o mocy 90 KM rozpędzał coupé do 170 km/h, a sportowe zawieszenie zapewniało dodatkowy margines bezpieczeństwa. Dzięki sportowemu wyposażeniu i bardzo dobrym właściwościom jezdnym Rallye Kadett doskonale sprawdzał się w amatorskim sporcie samochodowym. Dzięki zwycięstwom na wszystkich rodzajach nawierzchni przyciągał uwagę w kraju i zagranicą. Lista tych zwycięstw jest imponująca: niezawodny i oferowany w przystępnej cenie Rallye Kadett święcił triumfy w Rajdzie Stuttgart-Lyon-Charbonnières, Rajdzie Hesji, Rajdzie Trifels i Tour de Luxembourg. Günther Irmscher, mechanik i kierowca rajdowy współpracujący z firmą Opel, wygrał nim Tour d’Europe w 1967 roku. W tym samym roku na koncie Kadetta odnotowano jeszcze jeden, wówczas bezprecedensowy sukces: klasowe zwycięstwo zespołu Lambart/Vogt w Rajdzie Monte Carlo. O popularności i powodzeniu Rallye Kadetta w sporcie samochodowym świadczą statystyki z 1968 roku: w 238 imprezach model ten odniósł 222 klasowe zwycięstwa oraz zdobył 345 złotych i 287 srebrnych medali.

Źródło: Opel, informacja Mototarget.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.