Przejdź do treści

Ford Focus RS – najlepszy hot-hatch w historii?

Nie będę ukrywał: hot-hatch’e od zawsze mi się podobały. Kompaktowe, szybkie i praktyczne. Dobry samochód dla małej rodziny i idealny do weekendowej zabawy za miastem. Tak łączy się przyjemne z pożytecznym. Dodatkowo muszę się przyznać, ze Ford Focus szczególnie trafia w mój gust. Wygląda świeżo, jest przestronny i przyciąga uwagę innych, a o to właśnie chodzi. Jednak nowy Focus RS przewyższył moje wszelkie oczekiwania. Agresywny wygląd, 350 koni mechanicznych i… napęd na cztery koła. Czyżby to ideał hot-hatch’a?

16FocusRS-01-HR

Problemem hot-hatch’y był napęd na przednią oś. Oczywiście, większość samochodów ma napęd na przód. Jednak przekazywanie ponad 300 koni mechanicznych na koła, które służą także za sterowność, to jak błagać o tragedię. Co prawda, wielu konstruktorom udało się zapanować nad tym problemem poprzez zastosowanie skomplikowanych technologii. Jednak inżynierzy Forda wpadli na genialny, a jakże prosty pomysł: „stwórzmy hot-hatch’a z napędem na cztery koła”. Czy nie najprostsze pomysły są najbardziej genialne? Jeśli połączymy to z systemem TVC, który ma poprawiać sterowność, dostajemy samochód, w którym przyczepności nie brakuje. A przynajmniej nie urwie nam głowy, kiedy przesadzimy.

16FocusRS_15_HR

Mamy napęd AWD, ale co z silnikiem? W tej kwestii niemieccy konstruktorzy także nie zawiedli. Focus RS ma pod maską  zmodyfikowany silnik EcoBoost z nowego Mustanga o pojemności 2,3 litra. W połączeniu z turbosprężarką Twin-scroll, 6-stopniową manualną skrzynią biegów i powiększonym intercoolerem daje moc 350 koni i moment obrotowy na poziomie 440 Nm. Jak na auto tej klasy to wynik więcej niż przeciętny. Nadal nie czujesz się przekonany? Jeśli dodam do tych liczb 4,7 s do „setki” to zmienisz zdanie? Widzę, że nadal nie działa. W takim razie przypomnę Ci, że Porsche Cayman S przyśpiesza do 100 km/h w czasie 4,9 s. Weź jeszcze pod uwagę, że Focus to 5-drzwiowy przestronny, rodzinny hatchback. Teraz to robi wrażenie, prawda?

_P9A1762_HR

Stylistyka nowego Forda Focusa nie pozostawia złudzeń jaki samochód mamy przed sobą. Agresywny, zadziorny design mówi nam wszystko. W dodatku rzucający się w oczy grill i spliter na zderzaku. Już patrząc na przód Focusa, widzimy, że mamy do czynienia z rasowym samochodem sportowym. Cała bryła samochodu jest bardzo spójna i każda cześć dobrze się komponuje. Jeśli do tego dodamy poszerzone nadkola, progi i zderzaki, otrzymujemy samochód, który świetnie się prezentuje i z pewnością wzbudzi zazdrość nie jednego współużytkownika dróg. Designerską „wisienką na torcie” jest duży spojler na tylnej klapie i magiczne literki „RS”.

16FocusRS_08_HR

Na pokładzie Focusa nie zabrakło również ciekawych systemów, które mają wzmocnić wrażenia z jazdy. Jak wspominałem wyżej występuje tu napęd na cztery koła. Nie jest to jednak zwykły napęd AWD. Wspomagany jest przez innowacyjny system Ford Performance All-Wheel-Drive z dynamicznym rozdziałem momentu obrotowego, dzięki czemu przyczepności ma być pod dostatkiem.

Kierowca może także wybierać pomiędzy trybami jazdy. Do wyboru ma tryb normalny, sportowy i wyczynowy. Każdy z nich zmienia ustawienia napędu, amortyzatorów, układu ABS, wspomagania układu kierowniczego, a nawet… dźwięku silnika. Wartym uwagi jest także system Launch Control, który konfiguruje zawieszenie i układ napędowy w ten sposób, aby zapewnić jak najlepsze przyśpieszenie.

Focus_RS_09

Jest szybko, jest ładnie… a w dodatku może być także rodzinnie. Niestety – wszystko, co tak dobrze brzmi, także swoje kosztuje. Ford Focus RS kosztuje 151 790 zł, a to dużo więcej niż wartość przeciętnego kompaktu. Dla porównania ceny „zwykłego” modelu zaczynają się od 64 290 zł. Jednak na tylnej klapie nie znajdziemy wtedy dużego spojlera i literek „RS”. Nie dostaniemy także 350 koni pod maską. Wydać ponad 150 tyś. na hatchback’a – szaleństwo? Może. Ale może w tym szaleństwie jest metoda.

 

Sławek Farbaniec

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.