Przejdź do treści

2000GT – pierwszy supersamochód Toyoty

3 rekordy świata. 10 rekordów międzynarodowych. Tylko 337 egzemplarzy. Legendarna Toyota 2000GT jest jednym z najbardziej fascynujących samochodów w dziejach motoryzacji. Najlepsze egzemplarze kosztują dziś ponad milion dolarów i budzą emocje właścicieli wiodących kolekcji świata.

Idea budowy pierwszego japońskiego samochodu Gran Turismo (GT) narodziła się pod koniec 1963 roku. Kilka miesięcy wcześniej władze prefektury Mie (Honsiu) otworzyły pierwszy w Japonii tor Suzuka, na którym rozgrywano wyścigi o Grand Prix.
Szef działu rozwoju Toyoty, Jiro Kawano, był nie tylko pasjonatem sportu, lecz także pragmatykiem, dla którego nowy obiekt był wymarzonym miejscem testowania aut. Toyota debiutowała w Grand Prix Japonii 1963, wystawiając do startu na torze Suzuka modele Publica (klasa C2 do 700 cm3), Corona (C5 do 1600 cm3) oraz Crown (klasa C6 do 1900 cm3).

Na początku lat 60. Toyota była głównie producentem samochodów miejskich i kompaktowych. Tylko nieliczni wybierali większe modele np. Crown. Kojarzony dziś z luksusem Land Cruiser był postrzegany wówczas jako wół roboczy dla farmera, leśnika czy geologa. Projekt 280A miał przełamać stereotyp solidnego, lecz niewyróżniającego się wyglądem auta dla każdego i stać się przepustką Toyoty do samochodowej superligi.

Pierwszy japoński pojazd klasy GT nie podbił rynku. Ale też komercyjny rekord sprzedaży nie był głównym celem Toyoty. Poza Japonią, USA i kilkoma krajami Europy, 2000 GT był oferowany w Australii, a pojedyncze wozy trafiły do RPA, na Filipiny i do Mozambiku. W Wielkiej Brytanii jeden z 3 sprzedanych tam egzemplarzy, pojazd z nadwoziem 10130 (produkcja listopad 1967) w kolorze złotym trafił do legendarnej brytyjskiej supermodelki Lesley Hornby znanej lepiej jako Twiggy, by po latach stać się ozdobą amerykańskiego muzeum Toyoty w Torrance w Kalifornii. W kwietniu 1969 wprowadzono model MF10-C ze zmodyfikowanym oświetleniem i opcjonalną, trójstopniową skrzynią automatyczną. W latach 1969–70 zbudowano także 9 egzemplarzy modelu MF12 z silnikiem 2,3 litra 140 KM (symbol 2M-B), stąd niektóre źródła podają nieoficjalne oznaczenie 2300GT. Poza silnikiem zmiany były niewielkie: wiekszy wlot powietrza i klosze lamp, zagłówki siedzeń, klimatyzacja.

Według danych Toyoty wyprodukowano 337 egzemplarze 2000GT. Niekiedy jest podawana również liczba 351. To łączna ilość wraz z MF12 i prototypami. 27 października 1970 r. ostatni egzemplarz opuścił halę montażową firmy Yamaha. Wówczas to pierwszy japoński dream car został zastąpiony niezwykle popularną Celicą. Dziś Toyota 2000GT jest jednym z najbardziej poszukiwanych, a z pewnością najdroższym z japońskich klasyków. Pół wieku temu pobiła ona 13 rekordów prędkości, dziś bije absolutne rekordy ceny. Egzemplarze z niewielkim, udokumentowanym przebiegiem, znajdujące się w oryginalnym stanie już kilka lat temu podczas aukcji przekroczyły magiczną barierę miliona dolarów. Niedawno egzemplarz z nadwoziem 10088 z wczesnej produkcji, pochodzący z kolekcji Northwest, został sprzedany za 1,155 mln. dolarów. To dwukrotna wartość oryginalnego Bugatti Type 37A Grand Prix rocznik 27! U właścicieli najlepszych kolekcji oryginalna Toyota 2000GT wzbudza ogromne emocje i pożądanie niczym płótna Rafaela dla muzealników lub Błękitny Mauritius u filatelistów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.