Przejdź do treści

Jak rozpoczynać zużytą oponę?

poradnik jak rozpoznać uszkodzoną oponę?

Podczas jazdy samochodem o bezpieczeństwie kierowcy, pasażerów i wszystkich innych uczestników ruchu drogowego decyduje wiele czynników. Wśród nich są opony pojazdów, mające ciągły kontakt z podłożem. Wpływają one na trakcję pojazdu, jego przyczepność czy drogę hamowania. Właściwości opony pogarszają się wraz z postępowaniem jej zużycia. Kiedy ostatecznie opona nie nadaje się do dalszego użytku?

Zużyta opona – czyli jaka?

Zużyta opona to ogumienie, którego głębokość bieżnika spadła do poziomu lub poniżej poziomy wskaźnika zużycia TWI. Przyjmuje się, że jest to granica głębokości wynosząca 1,6 mm.  Taka opona ma na tyle starty bieżnik, że nie nadaje się do dalszego użytkowania. O zużyciu świadczy też wiek opony oraz istniejące fizyczne uszkodzenia, które uniemożliwiają jej dalszą eksploatację.

Rodzaje zużycia opon

Zużycie opony nie zawsze polega na nadmiernym starciu bieżnika. O nim możemy mówić, jeśli bieżnik starł się właściwie jednolicie, na całym swym obwodzie i szerokości. Niewykluczone jednak, że zużycie będzie miało inny charakter:

·         zużycie niesymetryczne – gdy jedna strona opony ściera się w szybszym tempie niż druga, co może być spowodowane złą zbieżnością kół,

·         zużycie wklęsłe – polegające na zużyciu środkowej części bieżnika, spowodowane zwykle zbyt wysokim ciśnieniem w kołach,

·         zużycie miejscowe – w określonym miejscu na powierzchni bieżnika opony, spowodowane m.in. słabą jakością opony i zbyt gwałtownym hamowaniem.

·         zużycie ząbkowe – ząbkowanie polega na nierównomiernym ścieraniu klocków, co spowodowane może być obciążeniem auta lub niedopasowaniem modelu opony do samochodu.

Co wyklucza oponę z użytku?

Opona może być zużyta tak, że nie pozwoli na kontynuowanie jazdy i powinno to skłonić kierowcę do natychmiastowej wymiany ogumienia. Nie można jeździć na oponach, które mają:

·         bieżnik zużyty poniżej wskaźnika TWI – 1,6 mm,

·         deformacje lub odkrytą drutówkę,

·         widoczne wybrzuszenia i deformacje boków,

·         odparzenia i plamy,

·         separację elementów opony,

·         rozdarcia i przecięcia na bokach.

Czym grozi jazda na zużytych oponach?

Pierwotne właściwości opon, m.in. przyczepność, trakcja i krótka droga hamowania, są z czasem tracone, wraz ze zużywaniem się bieżnika opon. Trzeba wiedzieć, że opona z bieżnikiem o wysokości 4 mm ma tylko 65 proc. przyczepności opony z bieżnikiem o głębokości 8 mm. Graniczna głębokość bieżnika 1,6 mm przekłada się na jedynie 40 proc. przyczepności, jaka gwarantowana jest przez nową oponę podczas poruszania się na śliskiej, mokrej nawierzchni.

Jak prawidłowo dbać o opony?

Kierowca powinien być odpowiedzialny za stan techniczny swojego pojazdu, także jeśli chodzi o opony. Trzeba sprawdzać na bieżąco ich stan i poziom ciśnienia. Warto przestrzegać maksymalnych obciążeń pojazdu, jeździć spokojnie, bez gwałtownych zrywów i ostrego hamowania. Przy używaniu letnich i zimowych opon, poza sezonem muszą być one przechowywane w odpowiednich warunkach.

Kiedy zalecana jest wymiana opon?

Pomimo, że polskie prawo dopuszcza możliwość użytkowania opon z bieżnikiem nieco głębszym niż wskaźnik TWI – 1,6 mm, to jednak jazda na takim ogumieniu jest mocno ryzykowna. Dlatego zaleca się wymianę opon, kiedy bieżnik ma około 3 mm głębokości.

 

Opony trzeba dobrać do typu pojazdu, w czym pomoże ekspert ze sklepu https://noweopony.pl/. Dobierze on nowe ogumienie, doradzając, jakie będzie najlepsze w przypadku danego klienta i deklarowanego przez niego stylu jazdy. 

1 komentarz do “Jak rozpoczynać zużytą oponę?”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.