Przejdź do treści

Opłata drogowa w Niemczech uzależniona od niestandardowych czynników. Sprawdź!

opłaty drogowe w Niemczech

Wprowadzenie opłat od samochodów osobowych w 2020 roku to tylko jedna zmiana czekająca na kierowców Niemczech. Kolejną jest zmiana kryteriów ustalania wysokości opłat dla aut powyżej 3,5 tony. Od czego zależeć będą nowe stawki?

Niemal każdego roku rządy europejskich krajów ustalają nowe stawki za przejazdy płatnymi odcinkami dróg. Zazwyczaj wiąże się to z podwyżką dla kierowców oraz firm transportowych. Koszty utrzymania infrastruktury drogowej rosną, a niektóre państwa chcą w ten sposób nakłonić obywateli do wymiany starych pojazdów na nowsze, bardziej przyjazne środowisku. Tak jest chociażby w Niemczech, na co wskazują nowe kryteria uwzględniane przy ustalaniu opłat drogowych.

Co uwzględnia się przy ustalaniu opłat drogowych?

Dla samochodów o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t większość krajów w Europie przyjmuje podobne kryteria, które pomagają ustalić stawkę za przejazd płatnymi odcinkami autostrad oraz dróg krajowych. Podstawowym czynnikiem wpływającym na wysokość myta jest przejechany dystans. Drugim jest liczba osi pojazdu – na podstawie tego kryterium wysokość opłat regulowana jest m.in. we Włoszech czy w Austrii. Trzeci aspekt to klasa emisji spalin. Stawka najbardziej ekologicznych pojazdów jest stosunkowo niższa. Większość państw dzieli grupy aut na podstawie europejskiej normy spalin EURO 0–6. Wreszcie niektóre kraje uzależniają wysokość myta od dopuszczalnej masy całkowitej samochodu. Standardowy podział to auta o DMC do 3,5 t, do 12 t oraz powyżej 12 t. W związku z tym dość łatwo można było sprawdzić, do której kategorii zostanie zakwalifikowany dany pojazd, a w konsekwencji – jaka będzie wysokość myta. Jednak od tego roku władze niemieckie zwiększyły liczbę kryteriów. Ma to związek z rosnącym problemem zanieczyszczenia powietrza, jakie w sporej mierze wynika z obecności na drogach przestarzałych samochodów z silnikami Diesla, generujących znaczące ilości spalin. Problem ten dotyczy również innych krajów – według danych Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami poruszanie się ekologicznymi pojazdami zmniejszyłoby w Polsce emisję pyłu PM10 o 8%.

Nowe stawki myta w Niemczech

Obecnie trwa wdrażanie zmian w systemie opłat drogowych w Niemczech. Nowelizacje z 2018 roku, które weszły w życie od początku bieżącego roku, dotyczą przede wszystkim kryteriów, które brane są pod uwagę przy ustalaniu stawki myta. Ogólny udział poszczególnych kategorii w stawce liczonej w centach na kilometr wzrósł. Tak jak dawniej, ważna jest też liczba osi. Więcej zapłacą właściciele pojazdów posiadających trzy osie, a najwyższe opłaty przewidziano dla aut mający cztery lub więcej osi. Z liczbą osi wiąże się również masa. Niemcy pozostają jednym z niewielu państw, gdzie opłatą nie są objęte samochody o dopuszczalnej masie całkowitej poniżej 7,5 t – zazwyczaj myto dotyka pojazdów powyżej 3,5 t. Niemniej minister transportu obecnego rządu już zapowiedział, że od października 2020 roku, opłatami objęte będą również samochody osobowe. Kolejne znane już kryterium to klasa emisji spalin. Wśród nowych czynników decydujących o wysokości stawki są koszty związane z zanieczyszczeniem powietrza oraz hałasem generowanym przez auta. To pierwsze kryterium rozpoczyna 1,1 centa/kilometr w przypadku aut klasy EURO 6 (8,5 centa/km dla klas EURO 0 i 1), z kolei w przypadku hałasu stała stawka wynosi 0,2 centa/kilometr. Kierowcy samochodów ciężarowych muszą zarejestrować pojazdy i uiszczać opłaty elektroniczne w systemie Toll Collect przy użyciu urządzenia pokładowego. Właściciele aut osobowych mogą rozliczać się poprzez aplikację mobilną lub w terminalach opłat drogowych.

Od 1 października 2019 roku ze zwolnienia od obowiązku dokonywania opłat drogowych korzystają jeszcze tylko pojazdy biwalentne z napędem na gaz ziemny o udokumentowanej minimalnej pojemności zbiornika gazu ziemnego wynoszącej 300 litrów lub w przypadku LNG – 115 kg. Pojazdy z napędem na gaz ziemny są od 1 stycznia 2019 roku zwolnione z opłaty drogowej od samochodów ciężarowych. Zwolnienie obowiązuje do 31 grudnia 2020 roku. Z opłat drogowych nie są zwolnione pojazdy napędzane LPG.

Więcej dróg objętych opłatami

Jeszcze jedną ważną zmianą jest zwiększenie zakresu dróg objętych opłatami. Dotychczas myta od pojazdów powyżej 7,5 t pobierane było na 15 000 kilometrów autostrad i wielopasmowych dróg federalnych. Od lipca 2018 roku system Toll Collect objął kolejne 40 000 kilometrów dróg. Dla państwa oznacza to przychód na poziomie 2 mld euro rocznie, a dla kierowców oraz firm transportowych – kolejne podwyżki. Dlatego tym bardziej opłaca się szukać różnego rodzaju oszczędności na opłatach paliwowych. Rozwiązaniem może być karta paliwowa, której posiadanie niesie ze sobą wiele korzyści. Jedną z nich jest karta stosowana przez Shell, dzięki której łatwo można rozliczyć się zarówno z opłat za paliwo, jak i z myta. W ten sposób dużo łatwiej poradzić sobie z księgowością, a jednocześnie kierowcy nie muszą zaprzątać sobie głowy nowelizacjami w przepisach, ponieważ rozliczeniami zajmuje się operator karty.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.