Przejdź do treści

Rozładowany akumulator – jak go ładować?

rozładowany akumulator, jak go ładować?

Akumulator samochodowy jest nieustannie rozładowywany przez urządzenia elektryczne w samochodzie. Jeśli jednak zdarzają nam się dłuższe postoje lub jeździmy tylko na krótkich trasach, może się okazać, że w końcu nie będziemy w stanie uruchomić samochodu.

Najprostszym rozwiązaniem tego problemu jest ładowanie akumulatora prostownikiem. W tym artykule mówimy o tym, jak robić to prawidłowo.

Rozładowany akumulator – od czego zacząć?

Zanim zaczniemy reanimować nasz rozładowany akumulator, warto sprawdzić kilka rzeczy, aby uniknąć niepotrzebnych kłopotów:

  • Na początku trzeba określić, jaki mamy akumulator – kwasowo-ołowiowy, żelowy czy AGM/EFB. 
  • W przypadku nowoczesnych samochodów będzie to utrudnione i lepiej zrobić to w profesjonalnym warsztacie.  
  • Jeśli mamy tradycyjny akumulator kwasowo-ołowiowy jest on dostępny, musimy określić jego stan za pomocą miernika prądu. Powinien on wskazywać napięcie powyżej 10.5 V, w przeciwnym razie taką mocno zużytą baterię samochodową należy wymienić.  
  • Przed przystąpieniem do ładowania należy sprawdzić jego moc (zwykle 12 V, ale zdarza się także 6 V) oraz pojemność (podana w Ah). 
  • Dla optymalnego efektu ładowania warto zmierzyć realną pojemność, np. podłączając żarówkę o określonej mocy i sprawdzając, ile godzin będzie ona rozładowywała akumulator. 

Rozładowany akumulator – jaki prostownik?

Rozładowany akumulator ładujemy prostownikiem

Obecnie mamy na rynku wiele prostowników, które możemy nabyć w cenie od kilkudziesięciu złotych do kilkunastu tysięcy. Dla nas ważne będzie jednak kilka podstawowych wymagań, które powinno spełniać urządzenie ładujące:

  • Najprościej będzie wybrać prostownik automatyczny, który dostosowuje prąd ładowania do napięcia akumulatora, a po skończonym ładowaniu się wyłączy. 
  • Prostownik musi być przystosowany do ładowania akumulatorów 12 V. 
  • Prostownik posiada zabezpieczenie przed przepięciami – najlepiej bezpiecznik na obudowie. 
  • Zapewnia możliwość ustawienia prądu ładowania – powinien wynosić 1/10 pojemności akumulatora. 
  • Do nowoczesnych akumulatorów wybieramy prostowniki mikroprocesorowe, które same monitorują napięcie podczas ładowania. 

Rozładowany akumulator – jak się przygotować?

  • Wyłączamy silnik oraz wszystkie urządzenia elektryczne w samochodzie. 
  • Wyciągamy kluczyki/kartę ze stacyjki. 
  • Odpinamy klemy (najpierw minus, a potem plus) i zabezpieczenia mocujące. 
  • Sprawdzamy, czy akumulator nie ma zewnętrznych uszkodzeń lub wycieków. 
  • Czyścimy klemy za pomocą drucianej szczotki i zabezpieczamy wazeliną. 
  • W przypadku starych akumulatorów odkręcamy korki i uzupełniamy elektrolit, a potem je zakręcamy. 

Rozładowany akumulator – jak go ładować?

  • Ładowanie akumulatora powinniśmy przeprowadzać w temperaturze pokojowej.  
  • Dobieramy prąd ładowania do pojemności akumulatora, tak, by pełne ładowanie potrwało 10 godzin. Czyli w przypadku baterii o mocy 60 AH, ustawiamy na 6. 
  • Podpinamy najpierw zaciski dodatnie, a następnie ujemne. 
  • Włączamy prostownik włącznikiem lub wkładając wtyczkę do gniazdka. 
  • Jeśli mamy prostownik tradycyjny, monitorujemy stan naładowania akumulatora. Sprawdzamy też, czy nie słychać bulgotania. W przypadku, gdy je usłyszymy, powinniśmy natychmiast skontaktować się z serwisem. 

Rozładowany akumulator – jak temu zapobiegać?

Rozładowany akumulator – uzupełnianie elektrolitu

Omówiliśmy już proces bezpiecznego przygotowania oraz samego ładowania akumulatora. Tymczasem, jak to w życiu bywa, lepiej zapobiegać niż leczyć, a w tym przypadku wymieniać lub naprawiać. Dlatego na koniec mamy jeszcze kilka porad:

  • Starajmy się nie dopuszczać do rozładowania akumulatora do takiego stopnia, w którym nie możemy uruchomić silnika.  
  • Jeśli jeździmy zimą tylko na krótkich trasach, nasz akumulator powinien być ładowany raz  
    w miesiącu prostownikiem. 
  • W przypadku baterii obsługowych powinniśmy regularnie sprawdzać poziom elektrolitu  
    i w razie potrzeby uzupełniać go wodą destylowaną lub demineralizowaną. 
  • W razie potrzeby dobrze jest mieć kable rozruchowe lub tzw. booster/Power Bank, który pozwoli na doraźne uruchomienie silnika.  
  • Jeśli po niedługim czasie znów potrzebne jest ładowanie akumulatora, należy zgłosić się do warsztatu, w celu wykrycia przyczyny usterki. 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.