Przejdź do treści

Uszkodzenie tylnej belki skrętnej – jak rozpoznać, jakie objawy?

tylna belka skrętna - objawy uszkodzenia

Są usterki, które można uznać za typowe dla danej marki czy modelu samochodu. Wiele z nich wynika ze standardowych rozwiązań stosowanych przez ich projektantów i producentów. Jednym z tego typu problemów muszą liczyć się właściciele samochodów marki Citroen, Peugeot i Renault. Jest nim uszkodzenie tylnej belki skrętnej. Czym ona jest i jak rozpoznać jej awarię, tego dowiesz się z lektury poniższego tekstu.

art. sponsorowany

Czym jest tylna belka skrętna?

Belka skrętna tylnego zawieszenia to rozwiązanie stosowane we francuskich samochodach marki Peugeot, Citroen, Renault. Przeczytać więcej o tylnej belce i zobaczyć schemat jej budowy można na http://szmytek.pl/tylna-belka-co-to-jest. Konstrukcja tego typu zawieszenia jest dość skomplikowana, choć działanie proste. Głównie nastawione na to, by dać kierowcy i pasażerom komfort jazdy.

Zalety i wady tylnej belki skrętnej

Niestety mimo swoich zalet, jakimi niewątpliwie są dobra trakcja i tzw. „miękkie zawieszenie”, możliwość zabudowy głębokiego bagażnika, a także niewielka masa, ma również wady. Największą z nich jest duża, a w zasadzie bardzo szybko postępująca awaryjność. Najsłabszym ogniwem w konstrukcji belki skrętnej są łożyska igiełkowe, jednak i inne elementy mogą się zużyć, a w efekcie przyczynić do poważnych problemów. Podpowiadamy, po czym poznać, że coś złego dzieje się z naszym zawieszeniem opartym na konstrukcji tylnej belki skrętnej.

Objawy uszkodzenia tylnej belki skrętnej

Zawieszenie francuskie nie do końca sprawdza się w polskich warunkach. Zły stan dróg, opady atmosferyczne, duże wahania temperatur, brud przyczyniają się do szybszego zużywania podzespołów.

A już największym problemem w przypadku tego typu zawieszenia jest to, że pierwsze stadium zużycia łożysk jest niezauważalne. Nie daje żadnych objawów. Jeśli umieścilibyśmy samochód na podnośniku, może i dałoby się sprawdzić, czy jest wyczuwalny luz, ale to wątpliwe.

Łożyska wraz z uszczelniaczami należałoby wymieniać co jakiś czas, niektórzy uważają, że w niektórych modelach „francuzów” nawet po przejechaniu kilkudziesięciu tysięcy kilometrów. W niektórych autach można zrobić to nawet bez demontażu tylnej belki skrętnej. Dzięki regularnemu serwisowi tylnego zawieszenia w Peugeot, Citroen i Renault, można cieszyć się wieloletnią eksploatacją belki – bez troski o to, czy się nie uszkodzi.

Niestety mało kto o tym pamięta. A warto wiedzieć, że jeśli nie zauważymy, że łożyska się zużyły i zaczną trzeć o sworznie wahaczy, to oznacza to, że w bardzo krótkim czasie je zniszczą. Wtedy – zwłaszcza jeżdżąc po nierównościach – usłyszymy już piski i skrzypnie spod zawieszenia. Co więcej, auto będzie się trudno prowadzić i reagować nerwowo na ruchy kierownicą. Zwłaszcza podczas pokonywania zakrętów.

Luzy, które powstaną sprawią, że samochód się pochyli – zmieni się geometria kół tylnej belki. Najczęściej kierują się wtedy górą do środka auta, co zauważyć można gołym okiem, stojąc w pewnej odległości za samochodem. Koła mogą nawet trzeć o wewnętrzną stronę wnęk nadkoli. Wtedy konieczna jest już nie tylko wymiana uszczelniaczy łożysk belki, ale także jej czopów. Jeśli samochód jest użytkowany mimo objawów świadczących o zużyciu tych elementów, to może się to skończyć uszkodzeniem wahacza belki, to już powoduje konieczność regeneracji lub naprawy całego zawieszenia.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.