Współczesne samochody wyposażone są w szereg systemów, które mają poprawiać nasze bezpieczeństwo na drodze. ABS, ESP, ASR i jeszcze wiele innych z mniej lub bardziej skomplikowanymi nazwami. Jednak kiedy popatrzymy na samochód, może nasunąć się nam bardzo prosta refleksja – jedyną częścią samochodu, która ma kontakt z nawierzchnią jest opona.
art. sponsorowany
Można wyobrazić sobie samochód bez „elektronicznych wspomagaczy”, ale bez opon – byłoby to trudne. To one są podstawowym systemem bezpieczeństwa, którego sprawne działanie jest zależne od tego, jak kierowca przestrzega zasad ich użytkowania. Czy każdy z nas ma odpowiednią wiedzę na temat opon, a może wolimy posłuchać rad wszechstronnie uzdolnionego szwagra?
Kupno – nowe, używane czy bieżnikowane?
Wiele osób twierdzi, że lepszym rozwiązaniem jest kupno opon używanych, niż inwestowanie w nowe ogumienie. Ale czy na pewno? Ceny opon używanych są z pewnością nieco niższe, ale należy pamiętać, że prawidłowe przechowywanie i eksploatacja nowych opon może zapewnić ich prawidłowe działanie przez 5 lat. Używane egzemplarze nie zapewnią tak długiego okresu przydatności. Należy też wziąć pod uwagę, że nie znamy pochodzenia opon używanych. Mogą być ściągnięte z samochodów rozbitych, co w efekcie mogło spowodować, że są one podziurawione. Dodatkowo nie wiemy, jak były one przechowywane – a to również wpływa na trwałość opon. Dlatego może bardziej opłacalny jest zakup nowych opon w dobrej cenie, które posłużą na dłuższy czas, a przede wszystkim zapewnią wyższy poziom bezpieczeństwa.
Kilka lat temu dość popularne były opony bieżnikowane, jednak dzisiaj kiedy opon jest pod dostatkiem przestała to być opłacalna opcja. Są one niewiele tańsze od opon nowych, a ryzyko jest wysokie, ponieważ może odkleić się od nich bieżnik. Dodatkowo szybko ulegają zużyciu, są bardziej uciążliwe w czasie jazdy i twardsze od zwykłych opon, co negatywnie wpływa na elementy zawieszenia.
Odpowiednie ciśnienie – czy ma znaczenie?
Oczywiście, ciśnienie jest jednym z kluczowych czynników nie tylko jeśli chodzi o bezpieczeństwo, ale i trwałość opon. Niektórzy twierdzą, że wysokie ciśnienie w oponach obniża spalanie, a nie ma negatywnych skutków na żywotność opony – nic bardziej mylnego. Zbyt wysokie ciśnienie w oponie wpływa przede wszystkim na komfort jazdy i nieprawidłowe zużywanie się bieżnika – szczególnie w części centralnej. Z drugiej strony zbyt niskie ciśnienie może być powodem szybkiego niszczenia się opony. Dlatego po dłuższym postoju samochodu w garażu warto sprawdzić, jakie ciśnienie jest w oponach.
Zaleca się częste kontrolowanie ciśnienia w oponach, a także przewożenie w aucie pompki. Kto wie jakie niespodzianki mogą czekać na trasie? Aby zapewnić sobie i pasażerom najwyższy poziom bezpieczeństwa należy utrzymywać w oponach optymalne ciśnienie, zgodnie z zaleceniami producenta oraz odpowiednio do ładowności – takie informacje są zawarte w formie tabliczek na samochodzie, na przykład może to być przy drzwiach kierowcy lub klapce wlewu paliwa – najlepiej zaznajomić się z instrukcją obsługi samochodu 🙂
Wymiana – jeśli nie wszystkie to przednia czy tylna oś?
Nie każdy kierowca może pozwolić sobie na wymianę wszystkich czterech opon na raz. Często alternatywą staje się założenie nowego ogumienia na jedną oś. Utarło się, że opony w lepszym stanie powinno zakładać się na przednią oś, bo to ona zazwyczaj odpowiada za napęd. Jest to jednak błędne myślenie. To tylna oś odpowiedzialna jest za stabilność, prowadzenie i hamowanie – szczególnie na mokrej nawierzchni. Jeśli zbyt duża ilość wody trafia na starsze opony ze zniszczonym bieżnikiem samochód może wpaść w poślizg. Dlatego jeśli wymieniamy tylko dwie opony, powinniśmy założyć je na tylną oś.
Przechowywanie – wpływa na żywotność opon?
To w jaki sposób przechowujemy opony ma ogromny wpływ na ich żywotność. Należy zwrócić uwagę, że nawet nieużywane ogumienie, które leży bezczynnie w garażu, ulega niszczeniu. Dodatkowo samych opon nie można kłaść poziomo, bo się odkształcą. Opony bez felg przechowujemy na specjalnych stojakach lub w pozycji pionowej. Nie zapomnijmy odwracać opon, co jakiś czas (średnio miesiąc), aby nie zmieniły swojego kształtu. Jeśli jednak opony założone są na felgi, możemy układać je poziomo, jedna na drugiej. Nie układajmy więcej niż cztery koła na sobie.
Bardzo ważne jest, aby przy doborze opon wybierać tylko takie, których wymiar zaleca nam producent. Korzystanie z opon o innych rozmiarze jest po prostu niebezpieczne.Aby znaleźć odpowiedni model ogumienia wystarczy skorzystać z wyszukiwarki jednego z dużych serwisów internetowych sprzedających opony. Po wybraniu marki i modelu naszego samochodu wyszukiwarka zaproponuje nam opony odpowiednie dla naszego pojazdu. Pamiętajmy o tym, żeby zakładać opony odpowiednie na daną porę roku. Tylko odpowiedni dobór opon letnich i zimowych zapewnia nam i naszym pasażerom bezpieczeństwo.