Przejdź do treści

Miko Marczyk – opony do sportu z homologacją drogową

opony do sportu przedstawione przez Miko Marczyka

Przedstawiamy Państwu obszerny opis wyczynowych opon do sportu z homologacją E, przedstawiony przez Miko Marczyka. Opony te nadają się do jazdy na wszelkich próbach sportowych i imprezach na torach (typu track day).

Poniżej znajduje się artykuł branżowy w którym chciałbym podzielić się swoim doświadczeniem na temat opon do sportu z homologacją drogową. Zapraszam do dyskusji i udostępniania, żebyśmy wszyscy dowiedzieli się więcej 🙂 – Miko Marczyk

Jako, że jestem na bieżąco po sezonie Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Śląska chciałbym podzielić się z Wami wrażeniami odnośnie opon z homologacją drogową E na których jeździłem do tej pory – myślę, że może to zaciekawić wszystkich startujących w imprezach gdzie trzeba mieć opony do sportu z homologacją drogową E np. KJS, KZK, Rajdy Okręgowe, Rallysprint, Trackday.

W tym sezonie przez większość kilometrów korzystałem z opon Extreme Performance Tires, jednakże miałem okazję spróbować różnych opon na autach klasy RWD, AWD i FWD. Pokrótce opiszę Wam wrażenia, które mam nadzieję pomogą Wam w wyborze właściwych opon do Waszych cykli 🙂 Większość wrażeń to moja jazda, ale też postaram się podzielić z Wami opiniami innych kierowców którzy merytorycznie wypowiadali się o oponach.

Chciałbym zaznaczyć tylko, że im głębiej zaczynam wnikać w świat rozumienia opon tym bardziej wiem jak dużej ilości rzeczy nie wiem.
Dodatkowo:

  • lekko inne warunki,
  • inne auto,
  • inne ciśnienie opon
  • i na samym końcu różne wrażenia kierowców

gwarantują, że wyniki są narażone na wiele czynników, które mogą sporo zamieszać we wnioskach.

Ta notka jest w pełni subiektywna i przekażę w niej całą swoją wiedzę z ostatnich 2 lat od kiedy zacząłem jeździć sportowo samochodami. Nie będzie standaryzacji i kryteriów testu, ponieważ z oponami miałem do czynienia w tak różnych warunkach, że zrobię to bardziej opisowo pokazując sytuację. (Opony do sportu to obszerny temat na kilka artykułów.- przyp. red.)

Opony Toyo R1R vs Extreme Type-W

Porównanie tych opon odbywało się na Power Stage Bednary w warunkach deszczowych. Obydwie te opony są uważane za semi slika na mokro. Zanim powstało Type-W, pozycja R1R była nie zagrożona, jako miękkiej opony działającej od startu, która daje radę na syfie i gwarantuje dobre osiągi. Type-W to znowu opona zaprojektowana przez Extrema na deszcz. Na Bednarach jest zakaz grzania opon, a odcinek ma ok. 7 kilometrów. Kierowcy jadący BMW E30 wypowiadali się, że jedyna różnica między tymi oponami na mokrej nawierzchni występowała na pierwszym kilometrze- Type-W działało od startu gdy R1R potrzebowało chwili aby zacząć działać. Po pierwszym kilometrze obydwie opony prezentowały podobne osiągi. W momencie gdy zaczynało przesychać Type-W była oponą, która przegrzewała się jako pierwsza, jednak nie dużo wcześniej niż R1R.

Wnioskiem jest to, że gdy startujecie na imprezach krótkodystansowych z brakiem możliwość grzania opon Extreme Type-W może okazać się lepszą opcją. Śmiało można z niej korzystać przy krótkich próbach również w chłodne dni gdy jest sucho, jednak będzie miała tendencje do troszkę szybszego przegrzewania się niż R1R.

Opony są w miarę podobnych cenach na lekką korzyść Extrema w 15tkach i ze sporą przewagą Extrema w 17tkach. Jakbym miał auto na 15tkach i potrzebował opon na jesienne warunki nie wiem czy nie zdecydowałbym się na 2x R1R i 2x Type-W, żeby mieć pole do manewru między osiami a i jedne i drugie opony ogarną podobnie.

Opona Avon CR28

Avon CR28

Jeżeli startujecie w zawodach gdzie cięcia nie są zakazane i na drodze powstaje błoto, syf, kamyczki i trudne warunki nie łudźcie się, że bieżnik w kształcie jodełki ogarnie tą sprawę. Ostatnia runda RSMŚL pokazała bardzo dużą przewagę tej opony w trudnych warunkach nad całą resztą. Mieszanka jest bardzo miękka, jednak pewnie od razu gdy zaczyna przesychać bądź jest czysto na drodze ta opona straci swoje właściwości dające przewagę. Minusem jest cena i dostępność opon w ograniczonych rozmiarach. Fajnie mogłaby działać np. w Rallylandzie i niektórych rajdach.

 

Opona Dunlop Direzza vs Extreme VR2

Direzza to jeden z topowych semi slików dostępnych na rynku. Opona o której słyszałem, że będzie działała w ciepłych warunkach, ale życie pokazało, że na przedniej osi w Hondzie Civic działała nawet przy 5 stopniach Celsjusza. Opona dająca czucie tego co dzieje się na drodze na bardzo wysokim poziomie i gwarantująca wysokie osiągi. Jednym słowem jeden z topowych semi slików świata. Z minusów widzę tylko, że jest drogi i szybko schodzi (na dzień dzisiejszy koszt 225/45/17 nowej to ok. 1230zł/sztuka!).

Miałem okazję porównać Honde Civic na oponach Direzza przód/Avon ZZR tył do zestawu Extreme VR2 R7 przód/Extreme VR2 R5 tył. Extremy były nowe a Dunlopy i Avony w bardzo dobrym stanie jednak używane. Osiągi okazały się porównywalne jednak na korzyść Extrema, który nie przegrzewał się i dawał fajne czucie drogi (słabsze niż Direzza). Analizując powyższe i biorąc pod uwagę uwarunkowania cenowe oceniam Extreme VR2 jako petardę – opona za rozsądna kasę, która na odcinku specjalnym potrafi równać się z dużo lepszymi oponami. Mam jednak mieszane uczucia co do Extreme VR2 w momencie gdy zaczyna się robić brudno na drodze czy bardzo mokro. Ta opona gdy na nią patrzymy mówi, że deszczu nie lubi i ma rację 🙂

Mieszane uczucia mam dlatego że np. Extremy VR2 R5 225/40/18 na Mercedesie-AMG A45 działały na wilgotnym perfekcyjnie (4 czas przejazdu na SuperOESie Kieleckim w wilgotnych warunkach) jednak gdy granica przekracza wilgotne w mokre, a droga jest brudna to w mojej Hondzie Extreme VR2 tak bardzo mnie już nie przekonywał.

Powiem dodatkowo jeszcze to, że pewnie gdyby budżet nie grał roli, a ja potrzebowałbym opony z homo e na trackday czy rallysprint jeździłbym pewnie tylko na Dunlopie Direzza,

Michelin Pilot Sport Cup 2 i Pirelli Tropheo-R.

Te opony to absolutny top konstrukcyjny i szybkościowy na rynku jednak ich zakup to koszt na poziomie minimum 4500 zł za komplet w 18tkach. Więc jak się przemyśli sprawę, wyjdzie, że Extreme ma podobne osiągi na wybranych próbach, działa naprawdę dobrze, a zużywa się podobnie. Cena za komplet wynosi ok. 1600 zł za komplet w 18tkach co oznacza, że w tej samej cenie mamy niespełna 3 razy więcej jazdy na nalewkach niż topowych semi slikach.

Niestety nie miałem okazji testować bezpośrednio na jednym aucie Michelin, Pirelli i Extreme– jednak przy 31 stopniach na zewnątrz (bardzo słabe warunki na rekordy, tym bardziej na nalewkach) na Extremie VR2 R7 udało się pojechać seryjnym Mercedesem-AMG A45 381KM/1530KG na Tor Poznań 1:48,9. Nie wydaje mi się jednak, że nagle miałbym urwać np. 0,5s./1km na innych semislikach bo wtedy oznaczałoby to, że przy 31 stopniach seryjny hot hatch jedzie 1:46,9 na torze w Poznaniu co raczej nie jest możliwe :). Wydaje mi się, że przewaga mogłaby wystąpić na poziomie góra do 0,25s./1km czyli około 1 sekundy- po raz kolejny wraca temat kasy – ile warte jest to 0,25 s./1km na rallysprincie/trackday’u 🙂 ? Ja wychodzę z założenia, że jeżeli stoi się przed wyborem „duża ilość jazdy vs. zakup topowych opon” lepiej zainwestować w siebie i jeździć ile się da, a nie kupować topowe opony.

Dochodzą do mnie czasami informację o problemach z Extremami- ja w tym sezonie miałem do czynienia z tą oponą na aucie AWD, RWD i FWD w rozmiarach 15’, 17’, 18’. Na ponad 30 opon Extreme VR1-VR2, które przerobiłem duży problem pojawił się tylko z jedną sztuką. Podczas jazdy na torze w poznaniu Mercedesem-AMG A45, auto 1530KG, 31 stopni, 2-3 kółko pełnym ogniem. Z opony wyrywa się kawałek gumy średniej wielkości. Konsekwencją jest konieczności zjazdu i zmiana opony. Nic więcej się nie stało, nie wiem jakie mogło to mieć konsekwencje, jednak w tym wypadku powietrze nie uszło, wszystko było ok. Trzeba natomiast pamiętać, że są to nalewki i pewnie jazda 250km/h przez 200 kilometrów non stop może być niebezpieczna. Z innych wad użytkowania Extremów na co dzień widzę to, że są głośniejsze od opon cywilnym i są na tyle sztywne, że felgi są narażone na większe prawdopodobieństwo pogięcia.

Reasumując, większość z nas zwraca uwagę na budżet, a semi sliki używa na rallysprinty/trackday’e. Jeżeli Extreme przy swojej cenie potrafi dogonić w niektórych warunkach topowe semi sliki to w mojej opinii jest to niesamowita petarda, którą z czystym sumieniem polecam. Nawet jeżeli mają swoje wady o których słyszę zdania nie zmieniam.

Opona Profil XR-01

Profil XR01

Pewnie niektórzy powiedzą, że to opona przedpotopowa i że nie dość, że nalewka to wątpliwej jakości. Ja jednak muszę przyznać, że gdy jeździłem w KZK-ach i krótkich próbach lub w chłodne dni korzystałem z tej właśnie opony na przodzie w moim świetnym czerwonym BMW E30 🙂 Mieszanka miękka, działa od strzała, nie ma żadnego grzania. Opona zużywa się wcale nie tak szybko, a cena na poziomie 250zł/sztuka 215/45/17 jest rozsądna. Minus jest jednak taki, że kolejne, które zamówiłem nie były takie jak te pierwsze. Producent prawdopodobnie robi opony na różnych karkasach i druga para tych opon miała bardzo miękkie boki- wrażenie było że to zupełnie inna opona. Hałas w środku, który generuje ta opona powodował, że jadąc na rallysprint stawałem na poboczu i sprawdzałem czy się coś nie urwało i nie ociera 🙂
Wszystko wskazuje na to, że to słabej jakości opona, ale piszę o niej bo jest na rynku i jednak mam gdzieś trochę uśmiechu na twarzy jak o niej myślę, bo potrafiła dać fajne wyniki na KZK-ach.

Avon ZZR

Avon ZZR

Muszę przyznać, że jest to opona klasy premium z której byłem niezadowolony. 215/40/17- lekka, fajnie wykonana, działa w miarę szybko ale wymaga delikatnego rozgrzania w mieszance A64 (od 5 do 25 stopni). W mojej opinii opona nie daje właściwego feelingu – ciężko stwierdzić gdzie jest graniczny moment jej przyczepności, na dodatek jej niski profil to niebezpieczeństwo złapania kapcia na rajdach – na tor to zaleta. Jej szybkość nie jest zła, nie można powiedzieć – ale na pewno jest wolniejsza od np. Dunlopa Direzzy. Niektórzy twierdzą, że jest bardzo ok – jednak nie dla mnie. Trochę za droga opona w porównaniu do tego co oferuje jeżeli szukamy czasu. Wydaje mi się, że mogłaby być dobra na co dzień na drogę- szybsza z pewnością od zwykłych opon, a cicha i normalna w użytku. Coś między Semi slikiem a oponą UHP (Ultra High Performance)

Opony Extreme VR1 Type-W5

Nowość Extreme z przeznaczeniem deszczowym. Opona bardziej rozwinięta i profesjonalna względem VR1 Type-W. Moja rada co do niej – stosujcie ją na sucho w chłodne dni gdy jest na drodze więcej zabrudzeń, na wilgotno w chłodne dni po wcześniejszym rozgrzaniu lub na deszczu w ciepłe dni. To właśnie w torowych deszczowych warunkach gdy opona na szansę złapać temperaturę (długi przejazd bądź ciepły dzień) jej przewaga nad starym Type-W jest bardzo duża. W chłodny dzień na krótkiej mokrej próbie strzałem w kolano będzie jej założenie względem Type-W czy R1R.

Opona Federal 595 RS-R

Federal 595 RS-R

Opona popularna o której słyszałem już wiele opinii. Osobiście muszę Wam przyznać, że ją lubię 🙂 Dopóki nie było Extrema VR2 był to mój pierwszy wybór, żeby mieć na aucie lekko bardziej sportową oponę. Moim zdaniem ma ogromne zalety – głównie trackday’owe. Jej cena jest rozsądna. Raczej rzadko spotkałem się z tym, że miałaby się przegrzać – idealne dla niej są długie przejazdy. Wybrałbym ją na szkolenia w których miałbym zrobić jak najwięcej kółek. Spisuje się bardzo dobrze na co dzień. Z miejsca nie działa, ale chwilkę ją tylko trzeba zagrzać. Na deszcz pomimo kształtu jodełki za żadne skarby jej nie rekomenduje- z moich testów wynika, że nie działa. Słyszałem dużo rozmów o tym, że mają wady i się „rozstępują”. Miałem ok. 20 takich opon w życiu i nigdy mi się to nie przytrafiło. Mojemu koledze tak, ale mnie to aż tak nie przejmuje. Jak używamy opon na torze to pewne skazy które się na nich pojawiają i nie mają skrajnie niebezpiecznego charakteru mi nie przeszkadzają. Werdykt mój jest taki, że świetnych wyników w dzisiejszych czasach się na niej nie osiągnie bo ma ograniczoną prędkość, ale jest wygodna, na długo wystarczy i się nie przegrzewa.

Achilles 123S

Achilles 123S

 

 

Jeździłem na niej tylko przez chwilę, ale znam też opinie użytkowników. Jak się nagrzeje to jej osiągi są na dobrym poziomie, wyższym od Federala. Jednak procedura jej grzania jest zbyt problematyczna bo trzeba to zrobić naprawdę skutecznie, a zazwyczaj nie ma na to okazji. Trochę polecam, ale bez większego przekonania.

 

Kumho V700 ECSTA

Kumho V700 ECSTA

 

 

 

Nie wiem czy można ją łatwo dostać i ile kosztuje, natomiast miałem okazję przejechać się na niej i moja opinia jest bardzo dobra. Działa praktycznie od startu i daje fajne czucie. Jak macie skąd ją zorganizować to naprawdę godna polecania opona.

 

Toyo R888R

O tej oponie tylko słyszałem. Podobno jest to opona bardziej ucywilizowana względem poprzedniczki R888. Słabsze osiągi, mieszanka która musi spełniać coraz to bardziej restrykcyjne przepisy nie gwarantuje już topowych osiągów. Nic specjalnego do jazdy na czas – to akurat są opinie osób, które na oponach się znają. Nie jeździłem na nich.

Dodatkowo powiem Wam, że spotykam się z opiniami osób, które zaczynają swoją przygodę w amatorskim sporcie samochodowym i mówią, że mają sportowe i szybkie opony takie jak np. Michelin Pilot Sport 3, Continental ContiSportContact 5 czy Dunlop SP Sport MAXX (UHP). Przeprowadziłem testy w tej sprawie i muszę jednoznacznie powiedzieć. Różnica między takimi oponami, a jakimkolwiek semi slikiem jest taka sama jak między opona profesjonalną wyścigową gładką a semi slikiem. OGROMNA! Także moja rekomendacja jest taka, żeby oszczędzać fajne drogowe opony i nie męczyć ich na torze, a na tor mieć komplet semi slików- więcej przyczepności i oszczędności.

O tych oponach mogłem coś powiedzieć. Zapraszam pod tym wpisem do dyskusji i dzielenia się własnymi doświadczeniami. Może ten wpis pomoże niektórym w doborze opon. Oczywiście z chęcią odpowiem na pytania.

Rozpisałem się jak zawsze, ale jak ktoś poszukuje opon typu semi slik to myślę, że warto przeczytać.

Pozdrawiam serdecznie.
MikoMarczyk!

Zapraszamy do śledzenia profilu Miko na Facebooku: Miko Marczyk Motorsport

Chcemy także podziękować Miko Marczykowi za udostępnienie swojej wiedzy i opinii na łamach naszego magazynu motoryzacyjnego

7 komentarzy do “Miko Marczyk – opony do sportu z homologacją drogową”

    1. To pewnie zależy od Ciebie, jest tez teoria, że najlepiej jeździć na najlepszych dostępnych. Cena nie równa się jakości.

  1. również rozwiało to moje wątpliwości, super, wybieram na początek vr2, tylko pytanie jaka miesznaka do clio rs 220hp??
    pozdrawiam

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.