Przejdź do treści

Łódzka montownia samochodów – co poszło nie tak?

łódzka montownia samochodów produkowała Yugo Koral

Tavria – Damis

Początek tej historii sięga roku 1995, kiedy warszawska firma Damis Motor Poland otworzyła w halach przy ul. Brzezińskiej w Łodzi, montownię ukraińskich samochodów marki ZAZ Tavria. Zaprezentowany w 1987 roku samochód cieszył się w Polsce, na początku lat 90-tych dużą popularnością. Za cenę niewiele wyższą od Malucha, można było stać się właścicielem pojazdu, który gwarantował wygodną podróż czterem dorosłym osobom z bagażem. Za Tavrią przemawiał także dosyć nowoczesny kształt karoserii i przyzwoity silnik 1.1 litra o mocy 53 KM. Wymienione zalety wpłynęły zapewne na podjęcie decyzji o popularyzacji tego pojazdu w Polsce. W stosunku do ukraińskiego odpowiednika, łódzkie Tavrie wyróżniały się nieco lepszymi materiałami i precyzyjniejszym montażem. Zastosowano wiele elementów produkcji polskiej, między innymi opony, akumulatory, instalacje elektryczne. Na liście wyposażenia seryjnego znalazł się katalizator i wspomaganie układu hamulcowego. „Polskie” Tavrie zostały skuteczniej zabezpieczone antykorozyjnie od egzemplarzy ukraińskich, po latach eksploatacji widać mniejszą ilość „brązowych wykwitów”. W sumie na rynku polskim sprzedano 6 000 sztuk tych samochodów.

ZAZ Tavria z łódzkiej montowni samochodów
ZAZ Tavria

Drugi etap – Yugo

Firma Damis rozszerzyła w 1999 roku ofertę składanych w Łodzi pojazdów, podpisując umowę z fabryką w Kragujevacu. W cennikach nowych samochodów pojawiły się trzy modele Koral, Koral Cabrio i Florida, znanej marki Yugo. Pierwszy z modeli został zaprezentowany w 1980 roku. Nie była to nowa konstrukcja, tylko głęboko zmodernizowany Fiat 127, wywodzący się z lat 70-tych. Zaawansowany wiek Korala widać chociażby po kształcie kanciastej karoserii z tzw. „rynienkami”. Pod maską montowano dwa silniki 1.1 i 1.3, które otrzymały nowy osprzęt firmy Bosch. Za model ten z podstawową jednostką 1.1 należało w 1999 roku zapłacić 19 000 zł. Uważam, że najatrakcyjniejszym samochodem, montowanym w Łodzi był Yugo Florida. W przeciwieństwie do mniejszego Korala, kompaktowy pojazd zaprezentowany w 1988 roku, wyróżniał się atrakcyjną na ówczesne czasy linią karoserii, której autorem był sam Giorgio Giugiaro. Najbardziej zbliżonym stylistycznie pojazdem do Floridy jest Citroen ZX, debiutujący na rynku dopiero w 1991 roku. Powróćmy jednak do auta z Kragujevacu, które cechuje przestronne wnętrze, duży bagażnik o pojemności 410 dm oraz niezły silnik z wielopunktowym wtryskiem paliwa o mocy 68 KM. Pomimo tych niewątpliwych zalet oraz cenie wynoszącej zaledwie 25 000 zł, Floridzie jak i pozostałym modelom Yugo, czyli Koralowi i Koralowi Cabrio nie udało się odnieść sukcesu na „naszym” rynku.

Co więc zdecydowało o porażce?

Moim zdaniem brak zaufania do marki, niedostępność wyposażenia z zakresu bezpieczeństwa i komfortu, zaledwie dwa salony sprzedaży oraz niekorzystne warunki gwarancji, roczna mechaniczna i dwuletnia perforacyjna. Po zmontowaniu jedynie 700 egzemplarzy wszystkich odmian Yugo, wycofano się z dalszych planów sprzedaży tych samochodów. Zaprzestano też montażu ukraińskich Tavrii, które były na koniec XX wieku samochodami już przestarzałymi i kiepsko wykonanymi. Tak zakończyła się era samochodów Made in Łódź.

Michał Świercz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.